Afvallen zonder streng lijnen

Beste Amber,

Ik wil graag wat kilo’s, 5 ongeveer, afvallen zonder gelijk streng te gaan lijnen, want dat houd ik toch niet vol. Wat zou jij mij adviseren?

Groetjes,

Rianne

.

Beste Rianne,

Gelukkig maar, want met streng lijnen bereik je uiteindelijk het tegenovergestelde. De enige manier waarop je gezond en relatief vlot een paar -of veel meer- kilo’s kunt kwijtraken is door al je koolhydraten in de vorm van groenten en fruit te eten. In een 75/25 ratio. Dus even geen brood, geen pasta, geen crackers en zelfs geen rijst of aardappelen, alleen maar verse groenten en fruit op de plaats waar je normaal gesproken een van deze producten zou hebben gegeten (en uiteraard ook geen frisdranken, snoep en andere producten waar suiker in zit).

Grotbewonende voorouders

Je eet dus niet minder, maar vooral gezonder. De meeste mensen eten bij lange na niet genoeg groenten en fruit en in plaats daarvan veel te veel zetmeelhoudende koolhydraten. Als je weer een poosje eet zoals onze grotbewonende voorouders dat deden; veel verschillende soorten (rauwe) groenten, vers fruit, vis, vlees, noten en zaden, zul je zien dat het overtollig vet letterlijk van je afvalt. Op dit dieet is de mens geëvolueerd en heeft het de meeste andere rassen achter zich gelaten. Dit is het voedingspatroon waar jouw lichaam het beste en meest efficiënt op functioneert en vet verbrandt.

Te veel eiwitten

Verwar dit overigens niet met het eiwitdieet, want bij dat dieet ligt de nadruk te veel op eiwitten waardoor de meeste mensen vergeten genoeg groenten toe te voegen en zo automatisch in een te hoge eiwitten- en vetconsumptie vervallen. Je valt er in eerste instantie wellicht leuk van af, maar goed is het niet voor je lichaam en de effecten op lange termijn zijn nog slechter. Leer jezelf meteen aan goed te eten en te genieten van de volle en verse smaken van zo veel mogelijk groenten, fruit, bonen, peulvruchten, lekkere noten, bonen, talloze vissoorten, goed en gezond vlees en op termijn, hele granen. Laat de bewerkte producten in de supermarkt (alle pakjes en zakjes) even voor wat ze zijn want die staan meestal bol van de toevoegingen waar je lichaam alleen maar moeizamer van gaat lopen en bevatten nauwelijks meer enzymen en voedingsstoffen (en hoe meer voedingsstoffen, hoe meer energie). Wees creatief met het samenstellen van heerlijke, natuurlijke maaltijden en wen jezelf aan iedere week een nieuwe groente aan je repertoire toe te voegen.

De regels van je lijf

Iets wat je -ook in de toekomst- goed helpt bij gewichtsbeheersing, is om te eten volgens de regels en het ritme van je lijf. Dit bespaart je voor de rest van je leven een hoop onnodige energie en frustratie. Je kunt het vergelijken met bergopwaarts of bergafwaarts joggen: wat gaat er nu makkelijker? Waarom zou je onnodig worstelen en dit traject bergopwaarts doen terwijl het ook bergafwaarts kan? In ‘Eet jezelf Mooi, Slank en Gelukkig’ beschrijf ik de regels en het ritme van je lijf stap voor stap. Voor je het weet ben jij niet meer uit je bikini te krijgen!

Succes en hartelijke groet,

Amber Albarda

Share and Enjoy:
  • Twitter
  • Facebook
  • Hyves
  • NuJIJ
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • Google Bookmarks
  • Blogplay
  • MySpace

51 Responses to “Afvallen zonder streng lijnen”

  • Amber Albarda says:

    Klopt, en omdat je lichaam past zich helaas niet om de week naadloos aan. Ik zou de dagen dat je geen nachtdiensten draait lekker op tijd naar bed gaan en ‘bijtanken’. Je draait tenslotte maar een paar nachtdiensten. Succes!

     


 

 

Leave a Reply

Name (required)

afvallen agatston amber albarda bewegen bioactieve stoffen bloedsuikerspiegel buikvet cholesterol citroencapsules De hoofd-buik aandoening detox dikke buik energie gelukkig geraffineerde koolhydraten gevarieerd glycemische index Het prikkelbare darm syndroom (PDS) insulineresistentie lichaam lipoproteïne mooi nagels natuurlijk onbewerkt ontgiften onverklaarbaar overgewicht opgeblazen gevoel platte buik regels van je lijf slank south beach dieet spijsvertering sportschool stress suiker suikerverslaving tekort tikkertje verhoogde insulinespiegel verslaafd voedingspatroon voedingstoffen witte vlekken zinktekort