Een opgezette buik na het eten?

Beste Amber,

Ik krijg na het avondeten altijd een opgezette buik. Het lijkt dan wel of ik een aantal maanden in verwachting ben. De laatste tijd is het erger. Ik eet gezond, 3x per dag en ja ik eet ook wel tussendoortjes overdag. De tijd van het avondeten maakt niet uit, en het eten ook niet. Ik heb het bij warm eten maar ook als ik ‘s avonds brood eet. Ik eet normale porties en ook in een normaal tempo. Ik kan er maar niet achter komen hoe het komt. Het voelt erg vervelend, net alsof ik iedere dag veel te veel heb gegeten. Het is ook niet zo dat ik na het eten niet meer beweeg, ik heb drie kinderen dus altijd in beweging. Ik hoop dat je een goede tip voor mij hebt!

Hartelijke groet,

Foske

.

Beste Foske,

Een opgeblazen buik na het eten (of zelfs op ieder willekeurig moment) kan verschillende oorzaken hebben: een spastische darm, te lang niet gegeten, een gevoeligheid voor iets wat je hebt gegeten, een wildgroei aan de Candida albicans schimmel, een teveel aan lucht, of een langdurig opgehoopt geval van obstipatie. Omdat jij aangeeft dat het niet uitmaakt wat je eet en dat het steeds erger wordt, denk ik dat het bij jou om dit laatste gaat.

Ongemerkt verstopt

Je schrijft er niet bij hoe je stoelgang is, maar zelfs als je keurig 1x per dag op het toilet zit kun je ongemerkt nog steeds verstopt zijn. Het menselijk lichaam is van nature ingesteld om zichzelf na iedere maaltijd (met wat productietijd ertussen) te ‘legen’. Zo maakt het weer plaats voor de volgende maaltijd en blijft het efficiënt en schoon draaien.

Vegetariërs gaan vanwege hun hoge inname van groenten, fruit en bonen soms wel vier keer per dag naar het toilet. En in de zogeheten primitieve culturen scheidt men tweemaal zoveel ontlasting uit als wij dat hier in het westen doen.

Vol… met poep

Omdat we tegenwoordig mede door de opkomst en de populariteit van de bewerkte voedingsindustrie steeds minder vezels binnenkrijgen, is onze stoelgang behoorlijk achteruit gehold.

Eenmaal per dag is nu ineens de norm. Op deze manier -en zeker als je die ene keer dan ook nog eens niet noemenswaardig naar het toilet gaat-, blijft er iedere keer weer een beetje meer achter.

Na verloop van tijd gaat dit zich ophopen (alhoewel dit jaren kan duren), en ga je er op den duur last van krijgen. Je gaat het dan niet alleen voelen (“waar is mijn energie toch gebleven?”) maar ook zien. Het is letterlijk ‘ballast’.

Er wordt gezegd dat toen de corpulent rondbuikige Engelse koning Henry VIII overleed, men meer dan 38 kilo ontlasting in zijn darmen aantrof. Ik heb ooit een cliënt met deze zelfde klachten gehad, die na dit verhaal graag een visuele bevestiging wilde. Na een buikfoto was het de internist die het heel treffend verwoordde; “Mevrouw, u zit vol met poep.”

Wat kun je eraan doen?

Om kort door de bocht gezegd weer plaats te maken en alles wat beter te laten lopen, doe je er goed aan van nu af aan je inname van vezels uit groenten, fruit, bonen en -in mindere mate- volkoren, hele granen flink moet verhogen.

Geen witte producten meer, geen bewerkte voedingsmiddelen; alles puur natuur. Hier zitten de meeste vezels in. Brood bijvoorbeeld, is bewerkt en haalt het niet bij verse (rauwe) groenten, fruit en zilvervliesrijst.

Drink ook beduidend meer water om je ontlasting zachter te maken en beweeg intensiever dan je nu misschien doet. Hardlopen zet je darmen meer in beweging dan wandelen doet.

Je darmen en je weerstand

Er zijn mensen die zweren bij een darmspoeling om van de aangekoekte ontlasting in de darmen af te komen, maar dat heeft waarschijnlijk niet iedereen zijn voorkeur.

Doe je dit wel, zorg dan dat je dagelijks een probiotica supplement slikt om het legertje goede bacteriën in je darmflora groot en gezond te houden. Dit is overigens ook zonder darmspoeling een goede gewoonte. Er wordt niet voor niets gezegd dat 70% van je weerstand in je darmen bepaald wordt.

Andere dingen die je kunnen helpen om van je ‘overschot’ af te komen zijn:

  • Dagelijks een eetlepel gebroken lijnzaadjes door de natuuryoghurt doen of over je salade strooien.
  • Naast groenten, fruit en bonen bevatten vijgen, gedroogde abrikozen en pruimen, amandelen, hazelnoten en andere niet gebrande noten ook veel vezels.
  • Een andere mogelijkheid is het gebruik van psylliumzaadjes, maar zoek wel eerst uit of je er niet overgevoelig voor bent en drink er flink veel water bij anders werkt het juist averechts.
  • Slik dagelijks een goed probiotica supplement omdat een tekort aan goede bacteriën obstipatie erger kan maken.
  • Een lauwwarm glas water met verse citroen na het ontwaken helpt je lichaam schoonspoelen.
  • De beste manier om je stoelgang goed op gang te helpen is -als je de discipline hebt- een hele dag alleen maar rauwe groenten eten, afgewisseld met verse groentensappen en veel water. De dag iedere morgen met een verse groentesap beginnen is -naast dat het je darmen op gang brengt- sowieso een weldaad voor je lichaam.

Wat moet je vooral niet doen?

Vermijd bovendien alle dierlijke producten, vooral rood vlees, omdat dit een vrij lange reistijd in de darm heeft. Gesmolten kaas is wat je darmen betreft net plastic en melk bevat teveel slijm wat de plak in je darmen alleen maar erger maakt. Koemelk zorgt overigens bij veel kinderen sowieso voor verstopping.

Loop ook met een grote boog om deegwaren heen. Wanneer je bloem en water mixt, krijg je een soort kleverige pasta. Datzelfde effect heeft het in je darmen, dus vermijd alle deegwaren, brood, cake, crackers, koekjes, taart etc. Wellicht ten overvloede, maar alle niet-natuurlijke laxeermiddelen zijn -zeker voor lange termijn gebruik- uit den boze. Je krijgt er luie darmen van en raakt alleen maar verder van huis.

Als laatste tip: bij een acute opgeblazen buik die tussen de maaltijden door op komt zetten, is het drinken van twee grote glazen water vaak erg effectief. Het is soms net alsof je darmen het water als laatste zetje nodig hadden. Hierna zul je vaak ineens naar het toilet moeten.

Hou bovenstaand regiem enige tijd aan en je zult zien dat je veel vaker op de wc zit en je buik ook steeds minder gaat opzetten.

Succes!

Hartelijke groet,

Amber Albarda

Share and Enjoy:
  • Twitter
  • Facebook
  • Hyves
  • NuJIJ
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • Google Bookmarks
  • Blogplay
  • MySpace

22 Responses to “Een opgezette buik na het eten?”

  • Irma says:

    Foske,

    Het kan naast het feit dat het iets kan zijn waar je niet tegen kunt (en een intolerantie heb je niet zomaar door) ook zijn dat je de combinatie eiwit en koolhydraten niet goed verdraagt. Als je nu eens of groenten met een eiwitbron eet (vis, kip, kalkoen, ei, tahoe) of groenten met zilvervliesrijst, quinoa enz. En op je brood eigenlijk niets en dan een salade of andere groenten(soep) erbij eet geeft dat wellicht verlichting.

    Anders kun je altijd nog denken over een ontlastingsonderzoek.

    Succes,
    Irma

     

  • Ricardo says:

    Ik heb als man dezelfde soort klachten en ik wens dit niemand toe. Er zijn zoveel verschillende oorzaken mogelijk, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Jammer is het ook dat je met dit soort klachten niet of nauwelijks terecht kunt bij de reguliere gezondheidszorg. In de alternatieve hoek hebben ze wel meer ervaring met soortgelijke klachten, maar daar is de diagnosestelling een punt van kritiek.

    Hoe dan ook ben je naar mijn idee het meest gebaat bij de adviezen die ik hier lees. Ik pas ze zelf toe en ik merk dat dat verlichting geeft. Onthoud ook dat je zelf jouw lichaam het beste kent.

     

  • Kimberley Pex says:

    Amber , ik heb zelden zo’n goede uitleg gelezen (of gehoord) over ‘n opgezette buik na ‘t eten. Ik heb m’n leven lang dit soort klachten, en nu de laatste drie jaar ‘n fistel,tig operaties aan p.a.abcessen , vele opnames, en nu dan -na ‘t hele jaar plat te hebben gelegen- e i n d e l i j k in wéér ‘n ander ziekenhuis ‘n scan gemaakt; vernauwingen(door littekens) uitstulpingen en ontstekingsplekken te zien. Al die jaren heb ik alleen maar tegenwerking gekregen van mdl artsen,ik moest maar hoge dosis antidepressiva gaan slikken………….Nee, de darm zuiverhouden, daar gaat t om. Geen antidepressiva , maar psylliumvezels, en als t even kan t low carb of s.c.dieet volgen. Inderdaad wat U zegt ; géén witmeel suiker en andere troep eten. Dat is wat die vreselijke mucosa veroorzaakt. De oorzaak van vele ziektes, ook crohn en colitis. Hoe kan ‘t eigenlijk dat mdl artsen de mensen totaal niks over voeding vertellen,hoe is dat toch mogelijk?? Waarom wordt iedereen gewoon met zakken vol medicijnen naar huis gestuurd. De uitleg op deze site, dáár zouden ze iets mee moeten doen , daar heb je wat aan. Bedankt, fijn dat er mensen bestaan die anderen willen helpen. Kim.

     

  • Astrid says:

    kan een reactie zijn op gluten?

     

  • Stefanie says:

    Beste Amber,

    Ik heb ook een vraag over spijsvertering, zij het van andere orde. Ik ben sinds anderhalve week bezig met je fijne tips over anders eten. Ik lunch met bonen, quinoa, en veel groenten (gestoomde broccoli, verse tomaat, paprika, sla en kiemen en wat zaden) en tussendoor worteltjes, fruit etc. Ik krijg hier veel energie van! Zeven uur opstaan is veel minder een probleem en m’n huid is ook ontzettend opgeknapt, en dat al na twee weken! Eén vraag: het viel me laatst op dat er regelmatig hele zaden en, vervelender want belangrijke bron van vezels, quinoa in mijn ontlasting zijn te vinden. Terwijl ik bewust langzaam eet en afwisselend. Zou het kunnen dat ik quinoa niet goed verwerk?

    Groet, Stefanie

     

  • Amber Albarda says:

    Stefanie, als je hele zaden terugvindt in je ontlasting betekent dit dat ze niet goed fijngekauwd zijn. De goede vetten in zaden worden veel beter door je lijf opgenomen wanneer de zaden gebroken aangeboden worden. Wellicht kun je ze eerst fijnmalen in een klein koffiebonen molentje of simpelweg beter kauwen. Maak je geen zorgen over de quinoa; je lijf haalt er toch wel uit wat het nodig heeft. Succes!

     

  • Hermine says:

    Best Amber,

    IK heb hetzelfde probleem als Foske en merk ook door jouw tips dat het minder wordt. Maar wat gebruik ik als lunch in plaats van brood? Ik ben overgestapt op het zuurdesem brood, maar is dat voldoende? Of moet brood heelmaal worden weggeschrapt uit het dagelijkse menu.

    Alvast bedankt!
    Hermine

     

  • Axel says:

    Goede uitleg. Gewoonlijk zie ik vooral websites die elkaar napraten. Dit is net even iets anders.
    Ik ga nog een keer naar de dokter voor een oplossing voor mijn opgezette buik. Als ik weer geen goede oplossing krijg dan ga ik voor een darmspoeling. Dit is niet leuk meer.

    Groet!

     

  • Laila says:

    Beste Amber,
    Wat een herkenbaar verhaal. Ga de bovenstaande tips eens goed opvolgen, voel me vaak opgeploft, zou haast denken dat ik weer een paar maanden zwanger ben zo dik ben ik soms na het eten.

    Eet al ruim een anderhalfjaar gezond en heb zelfs een bloedtest laten doen voor voedsel overgevoeligheden. Daar kwam veel uit.
    Overgevoelig voor alle gluten behalve amaranth/boekweit, gist, tropisch fruit, eieren, melk en melkverwerkingen. Best veel dus, niet altijd even motiverend helaas.
    Brood eet ik bijna niet meer (dan neem ik 1x p. wk toch maar speltbrood ipv tarwe ook al mag ik dat ook eigenlijk niet). Glutenvrij brood is echt niet te eten (zelf bakken ook al diverse keren geprobeerd, geen succes), soja producten ipv melk, veel meer fruit en groeten, bruine rijst/pasta of alleen de saus met een salade erbij.
    Wel blijven de zoet attacks :-( en het teveel aan gewocht.
    Ga zeker bovenstaande en je boek toepassen hopelijk wordt het dan beter.

    Een vraag over de probiotica, ik heb ze gehaald bij de natuurwinkel. Mij is alleen niet duidelijk hoeveel capsules neem ik per dag en voor hoelang? Dit kan ik in je 1e boek ook niet terug vinden. Het onderwerp wel maar niet de hoeveelheden. Heb je daar ook een advies voor?
    Ik heb ook nog een pot psylliumvezels staan, zal ik dit ook weer nemen voor een week of zo?

    Groeten, Laila

     

  • Jansen carolien says:

    Ik heb ook het dikkebuik probleem.Na een halve boterham of een kopje thee zwelt de buik meteen,alsof het niet in de maag komt. Kan dan ook weinig drinken ,alof er ergens een stop zit. Voor een onderzoek moet ik 4 liter laxans drinken,maar dit lukt niet,tob hier al bina 2 jaar mee.Slaap slecht omdat die diike buik in de weg zit,Geen arts begrijpt dit,maar kom onderhand wel vocht te kort,nog geen liter per dag.Hoop,dat iemand dit her kent.Ben bij een natuur arts geweest voor een hoge darm spoeling ,was alleen veel geld kwijt en geen oplossing voor het probleem.HELP carolien

     

  • Pauline says:

    Ik hebook al jaren last van een opgezette buik en heb dan ook een allergie voor tarwe, heb erg veel last na het eten van aardappels. En heb het prikkelbare darm syndroom.
    Een tijdje terug heb ik het boek van Amber Alberda gekocht, heb ik op facebook een groep ” gezonde recepten” opgezet en eet ik bijvoorbeeld smorgens speltbrood met amandelpasta, tussendoor een rijstwafel met hummus en als lunch een lekkere salade van sla, tauge, gerookte kip in mystery marinade, pijnboompitjes enz.
    Savonds eet ik vaak basmati rijst met veel groentes (taise gerechten)
    Sindsdien voel ik me veel beter.
    Het allerbelangrijkste voor mij is dat ik geen dikke buiken meer heb.
    Ook ben ik in plaats van 8 dagen heel hevig nu maar 6 dagen ongesteld.
    Ik ben in 3 weken 5 kilo afgevallen en zit nu na mijn zwangerschap voor mij op een ideaal gewicht.
    En ik heb veeeeel meer energie.
    Ik doe het nog niet zo heel lang zo’n 2 maanden maar ik hoop dat ik daarna ook van mijn onzuivere huis afkom in de vruchtbare periode.
    Ik raad dus alle bovenstaande adviezen met veel groenten, fruit en bonen of zaden aan voor iedereen. Het werkt echt en je voelt je zoooooooooo veel beter in je vel.

     

  • sasha says:

    bij mij was de oorzaak candida nadat ik mijn feces ( mijn poep dus) heb laten onderzoeken. Een hele fijne site vind/vond ik is http://www.candida.nl voor mij was het een herkenning!

     

  • Simone snijder says:

    Kijk eens naar de http://www.foreverliving.com produckten die hebben pure aloe vera te drinken is een weldaad voor je darmen. voor meer info kan je me altijd benaderen
    gr Simone

     

  • Margriete says:

    MSG (glutamaat)! Ik heb dit probleem ook, en ben er na jaren lang zelf uitproberen en onderzoeken achter dat ik een aantal intoleranties heb, met als belangrijkste glutamaat. Dit is een synthetische smaakversterker die bijna overal inzit. Gek word je d’r van. In vleeswaren, in zoutjes, in sauzen, en bouillon, en ga zo maar door. Heel veel mensen krijgen er een enorm opgezwollen buik van. Of hoofdpijn, of een gezwollen gezicht. De lijst klachten is enorm lang. Het elimineren van glutamaat heeft bij mij de klachten zo goed als doen verwijnen (afgezien vaneen paar intoleranties voor andere stoffen).
    Dus let op de volgense ingredienten in wat je koopt: glutamaat, monosodiumglutamaat, mononatriumglutamaat, aroma (natuurlijk aroma is o.k.), E621, smaakversterker. Vermijden!
    Succes!

     

  • Maja says:

    Hoi Amber,

    Super uitleg inderdaad. Ik heb je boek (een aantal keren) gelezen en je adviezen hebben bij mij al voor een stuk verlichting gezorgd!
    Bij mij helpt het als ik in de ochtend rijst (met wat stukjes groenten), paar pijnboonpitten, gebroken lijnzaad en wat olijfolie eet (rond 08.00) en dan tot 12.30 niets (of andersom, ochtends yoghurt, smiddags rijst). Om 12.30 neem ik dan een bakje yoghurt met een banaan, wat 2 gedroogde abrikozen, ongeveer 10 rozijnen, beetje gebroken lijnzaad en wat cranberries (en als ik er zin in heb wat kleine stukjes pure chocola).
    Daarna probeer ik tot het avondeten of tot 16.00 niets te eten en wel veel te drinken. Om 16.00 neem ik dan hooguit een beetje fruit of een mueslireep van de natuurwinkel zonder suiker. Dan tijdens het avondeten zorg ik dat ik me niet al te vol eet. Na het eten is het voor mij het moeilijkst om niets meer te eten.. Soms eet ik rond 20.30 wat noten. Als ik dit doe heb ik het minst last van mijn buik, al kan het zelfs met dit patroon zelfs opspelen. Vooral in de avond krijg ik dan last van een opgeblazen buik. Ik voel dat er dan gas wordt geproduceerd alleen kan er niets uit! En mijn buik voelt en ziet er echt gespannen en opgeblazen uit (ik ben heel slank dus het lijkt dan net alsof ik zwanger ben). Er kan savonds dus echt niets uit om het zo maar even te zeggen. Geen winden en geen ontlasting! vreselijk…. vaak kan ik er niet door slapen! Ik vind het zo raar dat het voornamelijk savonds is dat ik dan niet naar de wc kan en er geen lucht uit kan, NIETS! In de ochtend komt het dan los en kan er wel lucht en ontlasting uit.. Amber.. herken jij dit? (vooral die avond gerelateerde opgeblazen buik). En is er iemand anders die dit herkent?

    Maja

     

  • magda says:

    Hallo Maja…Nou als ik jouw dieet zo lees, dan eet je alleen maar zoete dingen….ook al is het naturel, dat wil niet zeggen dat dat dan ook goed voor je is…Waarom eet je geen gekookte groentes en b.v. zwarte boontjes(gekookt uit blik b.v.) i.p.v. al die gedroogde dingen als rozijnen etc….Er staat een goed stukje hierboven over hoe je zou moeten eten …met gekookte groentes etc….lees nou eerst eens goed door wat hier allemaal is gezegd op deze site en ga je dieet veranderen ….Ik ben er dan van overtuigd, dat het heel wat beter met je zal gaan !!!! vr gr., Mgda

     

  • sasha says:

    Ik ben een grote fan van je site en ben steeds weer op zoek naar oplossingen die werken. Nu heb ik op advies van een therapeute een probioticum gekregen voor mijn PDS klachten (maar heb ook candida…) en ik heb nu wel het idee dat mijn buik rustiger aan het worden is maar ik vraag me af kan dat dan ook zo snel, ik gebruik het pas een kleine week?? Groetjes, Sas

     

  • Loes says:

    Wow, dit is voor het eerst dat ik andere mensen ook hoor over een opgeblazen buik.
    Ik loop ook al een tijdje bij de dokter, maar hij weet niet wat het is.
    Heb het eigenlijk al bijna mijn hele leven, maar na mijn zwangerschap is het erger geworden.
    Ik ben zeker niet te dik, heb zelfs ondergewicht. Niet heel mijn buik is opgezet, het begint onder mijn ribben, je kunt mijn ribben zelfs een beetje zien en daaronder hangt een ballon.
    Kan het gelukkig wel inhouden als ik mijn spieren hard aanspan, zo valt het andere mensen gelukkig niet op, zou me doodschamen als ik de hele dag met zo’n buik zou lopen.
    Ik eet glutenvrij, tarwevrij, zuivelvrij en suikervrij.
    Zou niet weten wat het is en waar het door komt, ik eet veel groente, veel fruit, noten, zaden, vis, soms ei.
    En beperkt vlees.
    Het is een tijdje weggeweest, 2 weken, maar toen kreeg ik verschrikkelijke krampen in mijn buik die wel 2 a 3 uur aanhielden.
    Ik ben benieuwd wat het bij mij is, heb het al heel mijn leven, eet nu al een jaar puur natuur maar heb er nog steeds last van, in het nieuwe jaar weer naar de dokter, blij dat ik niet de enigste ben, maar ben het wel eens zat na ruim 20 jaar.

     

  • marlies says:

    JA, wat Pauline zegt klopt helemaal, geen tarwe en geen aardappelen meer, ik had prikkelbare darm syndroom, had hier zelfs tabletten voor, ben 2 jaar geleden gestopt met eten van tarwe en aardappelen en zuivel, PDS is verdwenen als sneeuw voor de zon, platte buik, nooit meer opgezwollen, energie voor 20, heerlijk!!!!!

     

  • babs says:

    Alles wat je darmen irriteert moet je weglaten, dat kan ik in ieder geval iedereen aanraden. Wat ik iedereen ook kan aanraden is de symbion forte. Daar zit een mengeling in van van alles en dat zorgt voor onmiddellijke rust in je buik en je kan iedere dag weer naar de wc. Het is een probioticum of zoiets. Liefs, babs

     

  • kimberley pex says:

    Ik ben alweer iets verder met mijn zoektocht ! Gember voor ‘n goede spijsvertering, curcuma/geelwortel en boswellia tegen darmontstekingen, en kaneel tegen maagzweren , maagzuur en tegen parasieten(die de darm ook behoorlijk kunnen verzieken) Ik ben crohnpatient, hoewel ik dat een verzamelnaam vind. Ja, heb stoma en hoefijzerfistels. Ik vermoed dat crohn gewoon ‘n reactie is op vanalles en nog wat. Kijk ook ‘ns naar enzymtekorten van de alvleesklier; ik ben ook vaak naar de ehbo geweest; iedereen dacht steeds weer dat ik 9 maanden zwanger was, nee , al 20 jaar “dikke pret”met mijn darm. Ananas en papaya of ‘n goed enzymcomplex bij de maaltijd. Ik zoek door, ‘t MOET lukken, ‘n keer, dat ik ‘n normaal stabiel leven krijg, zonder al die gruwelijke maagdarmproblemen…

     

  • Amber Albarda says:

    En vergeet de L-glutamine niet!

     


 

 

Leave a Reply

Name (required)

afvallen agatston amber albarda bewegen bioactieve stoffen bloedsuikerspiegel buikvet cholesterol citroencapsules De hoofd-buik aandoening detox dikke buik energie gelukkig geraffineerde koolhydraten gevarieerd glycemische index Het prikkelbare darm syndroom (PDS) insulineresistentie lichaam lipoproteïne mooi nagels natuurlijk onbewerkt ontgiften onverklaarbaar overgewicht opgeblazen gevoel platte buik regels van je lijf slank south beach dieet spijsvertering sportschool stress suiker suikerverslaving tekort tikkertje verhoogde insulinespiegel verslaafd voedingspatroon voedingstoffen witte vlekken zinktekort