Snelle tips voor meer energie

Gebrek aan energie? Kom je de week maar met moeite door? Moe van het moe zijn? Een gebrek aan vitaliteit en slagkracht is een van de meest gehoorde klachten van tegenwoordig. Doodzonde natuurlijk. Maar hoe komt dat? Waar is onze energie gebleven?

.

.

Klinkt de uitspraak ‘je bent wat je eet’ je bekend in de oren? Het menselijk lichaam heeft een permanente behoefte aan voedingsstoffen om jou in goede conditie te kunnen houden. Voedingstoffen bestaan uit vitaminen, mineralen, enzymen, vezels en andere bio-actieve stoffen en zitten niet (voldoende) in allerlei makkelijke, fabrieksgeproduceerde tussendoortjes. Wat daar wel in zit zorgt ervoor dat je juist verder van huis raakt. Suiker, om maar een populair product te noemen, verliest in het raffinageproces ongeveer 93% van z’n chroom, 89% van z’n mangaan, 98% van z’n kobalt (een onderdeel van vitamine B12), 83% van z’n koper, 98% van z’n zink en 98% van z’n magnesium. Voedingsstoffen die je lichaam heel hard nodig heeft. Hier kan het energie van produceren en je immuunsysteem sterk houden om maar een paar belangrijke functies te noemen. Je lichaam schrééuwt om voedingsstoffen. Jennifer Aniston verwoordde het laatst in het tijdschrift Harper’s Bazaar heel treffend: “Just stop eating shit every day.”

Als je het afgelopen jaar geen vitamine van dichtbij hebt gezien en voornamelijk op suiker, koffie en afhaalmaaltijden hebt geleefd, zul je je waarschijnlijk niet zo heel vitaal voelen. Geen wonder, je bestaat uit inferieure ingrediënten. Om je dagelijkse energieniveau weer op peil te krijgen is het dus belangrijk dat je van nu af aan dingen eet die energie produceren, niet kosten.

In een notendop betekent dit:

Eet voldoende vers voedsel. Fruit, (rauwe) groenten, bonen, kiemen… Niet alleen zitten deze producten vol met de juiste voedingsstoffen die nodig zijn om energie te produceren, maar ook hun biologische beschikbaarheid is bijzonder groot. De voedingsstoffen worden onmiddellijk efficiënt verteerd en gebruikt. Van kaas uit een spuitbus gaat je lichaam alleen maar haperen en ook een flinke steak met saus heeft uren nodig om te verteren. Dat kost je energie in plaats van dat het je energie oplevert.

Levend voedsel. Om je levend en actief te voelen moet je levende producten eten. Hiermee bedoel ik niet dat je je tanden in loslopend wild moet zetten, maar dat je voeding moet eten dat ‘leven’ bevat. Fruit en groenten dragen zonne-energie bij zich en dragen dit bij consumptie op jou over. Een pak pasta dat al maanden in de voorraadkast ligt zal weinig energie op je overdragen, dat is zogeheten ‘dood’ of ‘levenloos’ voedsel. Voorverpakt voedsel (pakjes en zakjes) met een houdbaarheidstermijn van een paar maanden (of zelfs jaren!) valt in dezelfde categorie. Eet je groenten en fruit rauw om de meeste energie te ervaren.

Eet complexe koolhydraten in plaats van simpele suikers. Het lijkt in eerste instantie misschien alsof suiker je energie geeft, maar omdat het je bloedsuikerspiegel te hard doet stijgen (de suiker-high) gaat je lichaam daarna paniekerig in de weer om deze weer naar beneden te krijgen. Uiteindelijk kost je dat alleen maar meer energie . De onvermijdelijke dip die hierop volgt (een te lage bloedsuikerspiegel als reactie op de hoge) laat je nog meer insukkelen en zorgt er bovendien voor dat je naar iets zoets verlangt (een automatische reactie van het lichaam als je suikerspiegel te laag is). Je komt dus in een vicieuze cirkel terecht die lastig te doorbreken is.

Zorg dat je voldoende vitamine B binnenkrijgt. Volkoren en hele granen zoals zilvervliesrijst, havervlokken, gierst, boekweit en rogge zitten bomvol B-vitaminen. Het zijn deze vitaminen die grotendeels verantwoordelijk zijn voor een toename in je energieniveau. Witbrood en gepelde granen (zoals witte rijst) hebben dit voordeel niet. Bewerkte producten bevatten sowieso weinig voedingsstoffen. Naast je ongepelde granen kun je B-vitaminen ook bijslikken in de vorm van een vitamine B-complex. Zorg wel dat je daarnaast altijd een goede multivitamine inneemt want vitaminen zijn teamsporters.

Kiemen (de gekiemde zaadjes van peulvruchten, groenten of granen) bevatten dankzij het kiemproces extra veel voedingsstoffen. En hoe meer voedingsstoffen hoe meer energie.

Ontgiften. Een korte vastenperiode als kickstart van een ‘nieuwe jij’ bezorgt je een enorme hoeveelheid vitaliteit omdat het je lichaam van allerlei jarenlang opgebouwde afvalstoffen bevrijdt. Het is deze opeenstapeling van afval- en gifstoffen die ervoor zorgt dat, net als bij een aangekoekte motor, alles bij jou een stuk langzamer loopt.

Meer is minder. Eet ’s ochtends tijdens het ontbijt en de vroege lunch meer dan je het tweede gedeelte van de dag doet. Een flink ontbijt van echt, natuurlijk voedsel doet meer voor je dan op dat moment op de lijn letten en ‘ s avonds zwaar gaan tafelen. Dat gaat tegen het ritme van je lichaam in waardoor je alleen maar slaperig wordt. Probeer ’s ochtends of bij de lunch meer (gezond) te eten en je inname gedurende de dag af te bouwen. Je zult zien dat je overdag ineens veel energieker bent, minder slaap nodig hebt en minder naar slechte of zoete tussendoortjes verlangt.

Pas op voor geraffineerde fabriekstussendoortjes. Omdat B-vitaminen je energieproductie ondersteunen en stimuleren, doe je er goed aan frisdranken, fabrieksvoedsel, suiker en suikerhoudende producten zoals koekjes, snoepjes, chocola, croissants, ontbijtmuesli’s en taart te laten staan. Waarom? Deze geraffineerde producten beroven je lichaam van de mineralen en B-vitaminen die je juist zo hard nodig hebt om energie te produceren. Dit soort tussendoortjes zijn dus echt de doodsteek als je op zoek bent naar meer energie.

Neem dagelijks een goede multivitamine met een multimineraal. Het menselijk lichaam draait oneindig veel beter (op alle fronten) wanneer het genoeg voedingsstoffen heeft om mee te werken. Dit is de zogeheten brandstof voor alle motortjes in je lichaam. Alhoewel voedingssupplementen nooit een vervanging voor gezond eten mogen zijn, kunnen ze je wel degelijk helpen in een maatschappij waar 80% van alle producten in een supermarkt bestaat uit voorverpakte en geraffineerde producten met een ellenlange houdbaarheidsdatum. Wereldwijd komen er maar liefst 200 nieuwe voedselinnovaties per dag bij. Voedsel dat niet geoogst, maar gemaakt is. Onze lichamen krijgen het hierdoor steeds moeilijker.

Zaken die een negatieve invloed op je energiepeil hebben:

• alcohol, cafeïne, nicotine, stimulerende drugs

• suiker of voedingsmiddelen met suiker of een verbastering daarvan (glucosestroop is ook suiker) als ingrediënt

• fabrieksvoedsel en alle andere bewerkte en geraffineerde producten

• te veel verzadigde vetten (en ook de transvetten en gehydrogeneerde vetten in koekjes, etc.)

• het overslaan van maaltijden

• stress, piekeren, agressie

• te weinig slaap of een slechte nachtrust

• een slechte spijsvertering waardoor je je voedingsstoffen niet goed opneemt

.

• infecties (verkoudheden en griep) waartegen je lichaam moet vechten waardoor het minder energie voor jou beschikbaar heeft

• allergieën

Hoewel koffie en andere stimulerende middelen je in eerste instantie een boost lijken te geven, laat cafeïne -samen met alle andere bovenstaande zaken- je juist versneld door je energievoorraad heen branden. Hoe meer koffie je drinkt, hoe meer je lichaam (en je geest) ongevoelig wordt voor z’n eigen stimulerende stoffen. Je lichaam moet die stoffen dus in steeds grotere hoeveelheden gaan aanmaken om het effect te kunnen voelen. Daarom werkt koffie (net als alle andere oppeppers) ook zo verslavend. Maar je bijnieren die deze stoffen aanmaken, raken op deze manier wel uitgeput. En dat is het moment dat jij je begint af te vragen waar je energie toch gebleven is. Wees in dit kader ook uiterst voorzichtig met suiker, vooral omdat het tegenwoordig werkelijk overal, aan ieder product wordt toegevoegd. Brood, sauzen, soepen, cornflakes, pindakaas… bestuur voor de grap eens de etiketten op supermarktproducten. Gebrek aan energie is iets wat we -zonder dat je je dit misschien realiseert- vaak zelf veroorzaken.

Je voedingspatroon is dus van grote invloed op hoe fit je je voelt, maar ook de volgende zaken zijn onontbeerlijk voor een energiek lichaam en een scherpe geest:

.

Tips voor een energiek lichaam

  • Haal dieper adem. Ons lichaam heeft zuurstof nodig om energie te produceren uit de koolhydraten die we eten. Helaas ademt het merendeel van de bevolking onbewust te oppervlakkig, waardoor we een hele hoop potentiële levenskracht laten liggen. Diep ademhalen zorgt niet alleen voor vitaliteit, het vermindert ook stress.
  • Relax en haal de stress uit je lichaam. Het kost je lichaam behoorlijk wat energie om je spieren verkrampt en gespannen te houden. Iedere spier die verkrampt is, verbruikt kracht, B-vitaminen, vitamine C, calcium en magnesium om in die gespannen toestand te kunnen blijven. Die vastzittende schouders of eeuwige frons kost je dus behoorlijk wat energie!
  • Eet minder. Net zoals een Formule 1-raceauto z’n beste rondetijden rijdt wanneer de benzinetank bijna leeg is, heb jij ook de meeste energie wanneer je nog net geen honger hebt. Ga wanneer je honger begint te krijgen geen enorme hoeveelheden naar binnen werken, want dan is je lichaam te veel kracht kwijt aan verteren. Houd het licht en luchtig, dan rijd je de hele dag door je beste tijden.
  • Zoek de zon op. Zonder zonnebril twintig minuten in de zon zijn is al voldoende voor je lichaam om op een natuurlijke manier cortisol aan te maken. Cortisol is het stresshormoon dat ervoor zorgt dat je lichaam energie vrijmaakt om weerstand te kunnen bieden aan een stress-situatie. Het maakt je alert en actiever.
  • Drink voldoende water. Een tekort aan water (2% verlies is al genoeg) merk je onmiddellijk aan je energiepeil. Een sloom gevoel, fysieke moeheid en een afnemend concentratievermogen zijn het gevolg. Veel mensen verwarren dit gevoel met honger en gaan op zoek naar iets te eten. Uitdroging zorgt er echter voor dat je voornamelijk naar simpele suikers verlangt. Deze situatie doet dus net zo weinig voor je dorst als het voor je lijn doet. Zorg dat je ieder uur een flink glas water drinkt (acht glazen over de dag verspreid is voldoende, tenzij je veel sport of zweet, dan heb je wellicht meer nodig).
  • Maak het niet te laat. Je lever en galblaas doen hun beste werk -jou ontgiften- tussen ruwweg elf en drie uur ’s nachts. Maar alleen als je ligt te slapen. Als je vaker veel later dan elf uur naar bed gaat, mis je deze belangrijke momenten waardoor afvalstoffen zich ophopen en jij je de volgende morgen (en op den duur continu) futlozer voelt dan nodig is.

Voor meer energie en vitaliteit eet je dus vaker, minder en verser, kruip je bijtijds onder de wol en beweeg je meer. Bij voorkeur bij daglicht en in de frisse buitenlucht!

Share and Enjoy:
  • Twitter
  • Facebook
  • Hyves
  • NuJIJ
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • Google Bookmarks
  • Blogplay
  • MySpace

60 Responses to “Snelle tips voor meer energie”

  • Meity says:

    Beste Amber,

    Jouw eerste boek kocht ik na de bevalling van mijn jongste zoon (bijna 3) omdat ik wel wat energie kon gebruiken. Maar de moeheid bleef. Bloedonderzoek wees niets uit. Ik viel wel af. Fijn voor de laatste zwangerschapskilo’s maar ik werd wel te mager.

    Nu, bijna 3 jaar verder, ben ik nog steeds bekaf. Ongeveer een half jaar geleden is er ontdekt dat ik een traagwerkende schildklier heb. Ik slik nu een lichte dosis Thyrax maar ik ben inmiddels wanhopig want bekaf met 2 kids (4 en 2 jaar) zijn daar word ik geen leuke moeder van.
    Ik heb jouw boek er weer bijgepakt (heb ze alle drie) en ben weer fanatiek aan de groentesappen, voedingssuplementen en zoveel mogelijk zelf gezond koken.
    Nu vraag ik mij af of jouw schildklier beter is geworden op alleen voeding en supplementen of slik jij ook medicatie? En heb je voor mij nog andere tips om ooit weer normaal te kunnen functioneren en weer van het leven te genieten?

    Alvast bedankt voor je reactie.

    Groetjes,
    Meity

     

  • else says:

    Ik had een vraag, mag je in een groene smoothie fruit en groenten doen? Ik had van een therapeut dat gehoord.Maar overal zie ik ,dat het samengevoegd word.
    Weet jij het antwoord?

     

  • D says:

    Hoi Amber

    Ik heb een vraagje is het echt nodig om een juicer te kopen voor de sapjes . Deze zijn heel duur ik wil graag de methode volgen ik heb alleen een blender . Dus is dit ook een goede manier om sapjes te maken ?

    Alvast heel erg bedankt voor de reactie

    mvg D

     

  • Mariska says:

    Hallo Amber.
    Het is me helemaal duidelijk dat je door slechte voeding osteoporose kunt krijgen.
    Maar wat nu als je dat al hebt, kun je door middel van goede voeding er nog iets aan doen?
    En zo ja, welke voeding?
    Alvast bedankt en vriendelijk groet.

     

  • Di says:

    Hallo,

    Ik maak elke week amandelmelk heeft iemand ook recepten wat je met de amandelpulp kunt maken? Ikzou heel graag een recept met amandelpulp voor taartbodem of muffins willen ontvangen.

    Hopelijk kan iemand mij hieraan helpen.

    Groeten,
    Di

     

  • Amber Albarda says:

    Je kunt dat best doen, maar je houdt dan heel veel pulp over. Erg gezond natuurlijk, maar zo ’s ochtends op de nuchtere maag is dat misschien wat teveel van het goede.

     

  • Maria says:

    Hoi Di,

    De amandelpulp verwerk ik in de dressing voor Sallades.
    Ook gebruik ik het in mijn havermout.

    Toevoegen aan de te bakken producten is het uitproberen waard.

    Deze waardevolle “afval” hoeft tenminste nooit weggegooid te worden

    Warme groet,
    Maria

     

  • AA says:

    Vervelend Meity, ik merk dat een lichte dosis (langzaam afgebouwd) natuurlijk schildklierhormoon zoals Armour of Erfa Thyroid (combinatie van T4&T3) mij helpt. Thyrax voelt niet goed bij mij. Dit alles in combinatie met gezond eten en leven uiteraard. De schildklier is een lastige om weer aan te zwengelen, maar uiteindelijk gaat het dan weer de goeie kant op. Veel succes, ook met de kleintjes (ik weet hoe zwaar het is :-)

     

  • AA says:

    Gewone yogurt (nog beter is schaap of geit) waar zo min mogelijk aan geknutseld is. De volle variant bevat de vitaminen nog, vandaar dat vol nog beter is. Daar zou ik voor kiezen. Succes!

     


 

 

Leave a Reply

Name (required)

afvallen agatston amber albarda bewegen bioactieve stoffen bloedsuikerspiegel buikvet cholesterol citroencapsules De hoofd-buik aandoening detox dikke buik energie gelukkig geraffineerde koolhydraten gevarieerd glycemische index Het prikkelbare darm syndroom (PDS) insulineresistentie lichaam lipoproteïne mooi nagels natuurlijk onbewerkt ontgiften onverklaarbaar overgewicht opgeblazen gevoel platte buik regels van je lijf slank south beach dieet spijsvertering sportschool stress suiker suikerverslaving tekort tikkertje verhoogde insulinespiegel verslaafd voedingspatroon voedingstoffen witte vlekken zinktekort