5 gezonde en makkelijke gerechten die de oppas klaar kan maken voor de kids

Komt de oppas bij jou ook wel eens over de vloer? Dan is het vast wel eens voorgekomen dat jij gezellig uit eten ging en dat de oppas voor het eten van de kinderen moest zorgen.
K omt de oppas bij jou ook wel eens over de vloer? Dan is het vast wel eens voorgekomen dat jij gezellig uit eten ging en dat de oppas voor het eten van de kinderen moest zorgen. Pizza’s in de oven of een patatje zijn vaak de standaard maaltijden die er door de oppas voorgeschoteld worden aan de kinderen. Dit is lekker en gemakkelijk, maar gezond is het niet.

Soms heb je wel eens wat quality time met vrienden, familie of met je partner nodig. Een oppas is dan ideaal. Niet alleen jij kan kan er even een dagje tussenuit, maar je kinderen kunnen hun grote vriend of vriendin weer zien! Taken die de oppas soms op zich moet nemen zijn vaak meer dan op de kinderen passen, ze in bad stoppen en naar bed brengen. Veel ouders vinden het prettig als de oppas ook zorgt voor het avondeten, bijvoorbeeld in het geval dat de ouders een hele dag weg willen of zelf uit eten gaan. Veel oppassen zijn bereid om dit te doen, maar vinden het soms nog best lastig om met een goed recept te komen. Niet alleen omdat ze niet zo goed weten wat een gezonde maaltijd is voor de kinderen, maar ook omdat de kans groot is dat de oppas nog niet veel ervaring heeft met koken. Het is dan ook normaal dat wanneer de oppas voor het avondeten moet zorgen, er vaak gemakkelijk en ongezond eten op tafel wordt gezet. Dit is natuurlijk niet altijd erg, maar als ouder heb je toch het liefst dat je kinderen een gezonde maaltijd krijgen. Als ouder zelf het avondeten voorbereiden komt helaas niet altijd even goed uit.

Maar hoe zorg je er als ouder voor dat de oppas een gezonde maaltijd bereid voor de kinderen, terwijl hij of zij weinig kookervaring heeft? Daar helpen wij jou een handje mee! Speciaal voor jou hebben Babysits (oppassen.nl) en ik enkele gerechten op een rijtje gezet die gezond en makkelijk te maken zijn. Het leuke hiervan is dat de kids de oppas ook kunnen helpen tijdens het koken!

Informeer de oppas van tevoren

Voordat je gaat genieten van je ‘vrije’ dag is het verstandig om alles alvast zo goed mogelijk voor te bereiden. Dit is niet alleen fijn voor jezelf, maar ook voor de oppas en de kinderen. Naast dat je al je contactgegevens op papier zet en de routines van de kids opschrijft, moet je vooral niet vergeten om de oppas te informeren over het avondeten. Wat je kunt doen voordat je vertrekt;

  1. Haal alvast de boodschappen in huis voor de oppas
  2. Laat aan de oppas zien waar hij of zij alle ingrediënten kan vinden.
  3. Schrijf op een briefje welke ingrediënten de oppas nodig heeft voor het recept en hoe hij of zij het gerecht moet klaarmaken.
  4. Maak duidelijk welke regels er aan tafel zijn. Geen drinken of mobieltjes tijdens het eten? Moeten de kinderen hun hele bord leeg eten voordat ze van tafel mogen? Wat je regels ook zijn, laat dit weten aan de oppas, zodat hij of zij hier rekening mee kan houden.
  5. Vergeet ook niet aan te geven of je verwacht dat de oppas de vaat doet of niet.
Ga voor gezond, makkelijk en snel!
Kipburger

De onderstaande gerechten zijn allemaal gezonde gerechten. Hiernaast zijn ze ook nog eens heel snel en gemakkelijk klaar te maken, zodat de oppas zoveel mogelijk tijd kan besteden aan de kinderen.

Spelt pastasalade

Een volledige warme pasta is voor jonge oppassen soms net nog iets te moeilijk om te maken. Dit is waarom de pastasalade de goede oplossing is! Hiervoor hoeft de oppas alleen de (volkoren) speltpasta te koken en in de tussentijd kan hij of zij de groentes voor in de salade klaarmaken. De gezonde ingrediënten die je kunt toevoegen zijn, feta of mozzarella, komkommer, cherrytomaatjes, rucola en cashewnootjes. Om de pastasalade af te maken kan er een dressing gemaakt worden door middel van olijfolie, balsamico azijn, peper en zout. Deze speltpasta met geroosterde tomaatjes kan je wat inspiratie geven en is koud ook heerlijk!

Vegetarische tortilla

Een lekker gerecht die bestaat uit heel veel groentes is de vegetarische tortilla. Voor de oppas is dit gerecht erg makkelijk te maken. Het enige wat er gekookt moet worden bij de tortilla’s zijn de zoete aardappelen. Deze kunnen gemakkelijk gebakken worden in een pan. Hiernaast kunnen de tortilla's gevuld worden met uitjes, tomaten, komkommer, maïs, sla en bruine bonen. De oppas kan het zo gek maken als hij of zij wil.

Broodje Kipburger

Burgers zijn in het algemeen niet echt gezond, maar je kunt een burger echter wel erg voedzaam maken door veel groentes toe te voegen. Hiernaast is het voor de oppas ook nog eens gemakkelijk om te maken en zullen de kinderen er geen genoeg van krijgen! Een gezonde variant van de burger die je kunt maken is de kipburger. Ingrediënten die je toe kan voegen aan het volkoren broodje zijn een kant- en klare kipburger, tomaten, hummus, augurk, rucola en uitjes. Je kunt ook gaan voor het uitgebreide recept van de kipburger

Laat de kinderen meehelpen

Je wil dat de oppas de kinderen natuurlijk niet uit het oog verliest. Laat de kinderen dan ook helpen tijdens het koken. Dit is niet alleen handig, maar de kids vinden dit hoogstwaarschijnlijk ook nog eens super leuk om te doen! Ze kunnen je helpen met;

Komt de oppas binnenkort oppassen en wil je dat hij of zij kookt voor de kids? Haal dan één van deze gemakkelijke en gezonde gerechten in huis en laat de oppas het gerecht met gemak maken!

Wil jij je verder verdiepen in gezonde voeding voor kinderen? Kijk bij de artikelen hieronder of misschien is de opleiding Kindervoedingscoach wel iets voor jou!

Kids & Family Artikelen

Lees ook