Boost je hormonen: 4 handige voedingstips

Weet jij wat je moet eten voor een gezonde hormoonbalans? Hier vind je wat je moet eten voor een optimale vruchtbaarheid, mooie huid en goede energie.

Boost die hormonen

W ie wil er nou geen supersonische baarmoeder, stralende huid en hormonen om door een ringetje te halen? Ik in ieder geval wel ... en daarom eet ik bewust voeding wat zorgt voor een gezonde hormonale balans. Wanneer we voeding eten waar geen nutriƫnten in zitten, kan ons lichaam onze hormonen niet juist aanmaken of de balans houden die zo hard nodig is voor een goede gezondheid.

Macronutriënten

Ons lichaam heeft drie macronutriënten nodig: koolhydraten, eiwitten en vetten. En juist dit laatste nutriënt is zo belangrijk voor onze hormonen. Jarenlang hebben we gehoord dat een vetarm dieet het beste is en dat cholesterol en vetzuren slecht zijn. Dit is een gevaarlijke leugen! Gezonde vetzuren zijn namelijk essentieel voor je hormonale balans.

Hoe werkt dat dan? Onze hormonen worden geproduceerd met behulp van bepaalde vetzuren en cholesterol. Dus wanneer we deze twee missen, krijgen we problemen met de productie van onze hormonen, easy as that. Ons lichaam heeft deze gezonde vetzuren nodig om cellen op te bouwen en om onze hormonen te stabiliseren. Dit is vooral belangrijk voor ons vruchtbaarheidssysteem.

 

Voeding voor je hormonen

Maaltijden die rijk zijn aan eiwitten, gezonde vetzuren, antioxidanten uit groenten en geneeskrachtige kruiden helpen je lichaam zo gezond mogelijk te houden. Kies 1 soort van elke categorie voor een makkelijke, hormoon-gebalanceerde, huidherstellende maaltijd.

 

1. Eiwitten

Ongebrande en ongezouten noten
Peulvruchten
Zaden
Quinoa
Linzen
Biologische kip, kalkoen, rund, ei
Vette vis (zalm, makreel, haring, sardines)


2. Gezonde vetten

Kokosolie
Kokosolie bevat laurinezuur, wat een heilzame werking heeft op je huid en extreem goed is voor je hormoonproductie. Daarnaast doodt het bacteriën en virussen in je lichaam, zorgt het voor een snelle energieproductie, is het makkelijk te verteren en versnelt het je stofwisseling.


Avocado
Deze groene jongens zijn rijk aan gezonde vetten die ons lichaam helpen nutriënten op te nemen en te gebruiken. Avocado is vezelrijk en bevat gezonde mineralen en vitaminen zoals magnesium, vitamine E, B-vitaminen en foliumzuur - allemaal essentieel voor een gezonde hormonale balans.

Rauwe boter/Ghee
Deze twee gele rakkers zitten vol vet-oplosbare vitaminen als A, D, E en K2. Deze vitaminen zijn essentieel voor een gezonde hormoonproductie. Boter en Ghee bevatten middenketenvetzuren die een immuun verhogende werking hebben, je metabolisme ondersteunen en je helpen bacteriën en virussen uit je lichaam te krijgen.


Eigeel
In eieren zitten ontelbaar veel vitaminen en mineralen waaronder: A, D, E, B2, B6, B9, ijzer, calcium en choline. Al deze vitaminen en mineralen helpen je vruchtbaarheidssysteem optimaal te laten functioneren. Ook zorgen ze voor een mooie, stralende huid en leveren ze een bijdrage aan de productie van je schildklierhormoon.

Noten en zaden
Boordevol eiwitten en vetten en dus super gezond. Maar ook olijven, olijfolie extra vierge, levertraan, hennepzaadolie en lijnzaadolie bevatten de juiste verhoudingen tussen omega 3 en 6 vetzuren.


3. Antioxidant-rijke groenten

Kijk uit naar groene groenten als: asperges, broccoli, spinazie, peultjes, kool, komkommer, zeewier enz.

Kies voor felgekleurde groenten: groen, rood, geel en oranje paprika's, rode kool, rode en witte ui, tomaat en wortelen.

En vergeet de zetmeelrijke groenten niet: zoete aardappel, bieten, artisjok en pompoen.


4. Geneeskrachtige kruiden en specerijen

Kaneel
Kurkuma
Cayennepeper
Komijn
Knoflook
Gember
 

Wanneer je lijf de benodigde nutriënten krijgt zullen je hormonen zich resetten en stabiliseren. Het resultaat? Een stralende huid, een stabiele gemoedstoestand, een verhoogde vruchtbaarheid en een constante energie. Ons lichaam beschikt over een indrukwekkend zelfgenezend vermogen dus geef het een kans en je zult versteld staan wat voeding voor je kan doen!

Laura Kluyver is orthomoleculair voedingsdeskundige en eigenaresse van praktijk Green-Company. Elke twee maanden schrijft ze een gastblog over gezonde voeding en leefstijl. Wil je meer weten over Laura, dan vind je haar website en facebookpagina op onze contributing editor pagina

Health & Food