Koolhydraten: goed of slecht? Is een koolhydraatarm dieet wel of niet goed voor je?

Waarom koolhydraten wel goed voor je zijn
A lhoewel o.a. de Schijf van Vijf brood, pasta en andere koolhydraten nog steeds als belangrijkste trede opvoeren, wordt koolhydraat-arm steeds populairder. Deze graanloze beweging laat zien hoe we moeiteloos kilo’s kunnen verliezen door te eten zoals oermensen aten. Geen overbodige luxe. Maar wat moeten we nu geloven? Zijn koolhydraten uit granen nu essentieel of maken ze je juist dik en ongezond?
Help, een koolhydraat

Waarom is koolhydraat-arm zo populair? 


Omdat je er op korte termijn goed van afvalt. Doordat je je lichaam glucose onthoudt (de suiker uit snelle koolhydraten) dwing je je lijf andere zaken als brandstof te gebruiken. Vet bijvoorbeeld. Ook maakt je lijf ineens veel minder insuline aan, de stof die een teveel aan suiker in je bloed normaal gesproken als vet opslaat.  
 

Is koolhydraat-arm eten dan goed voor je lijf? 
Niet als je ook groenten en fruit links laat liggen en alleen maar meer dierlijke eiwitten en vetten eet. Zo'n dieet heeft een negatieve invloed op de PH-waarde van je lijf en op de aanmaak van serotonine, je gelukshormoon. Een tekort aan dit gelukshormoon veroorzaakt naast sacherijnig of somber zijn ook -heel lastig- vreetbuien. Daarnaast werkt het eten van te weinig goede koolhydraten een onevenwichtige darmflora in de hand en mis je als je niet oppast belangrijke vitaminen en mineralen.  

Slabak

 

Hoe kun je dan het beste eten zodat je zowel gezond als slank blijft? 

Eet bewerkt koolhydraat-arm in plaats van koolhydraat-arm. Groenten zijn namelijk ook koolhydraten en tevens een van de allergezondste voedingsmiddelen. Deze moet je dus zo vaak mogelijk op het menu zetten, maar in een maatschappij waar 80% van onze voeding bewerkt is worden ze steeds minder gegeten. En dat merken we. Aan ons gewicht, onze gezondheid… Dit is de crux van de discussie: niet koolhydraat-arm of niet, maar WELKE koolhydraat.   Voor een goede gezondheid en een gezond gewicht eten we meer goede koolydraten (groenten) en minder bewerkte koolhydraten (de bewerkte granen: brood, koekjes, taarten, cake, ontbijtbiscuits etc). Alleen zo heb je een verantwoord en gezond eetpatroon te pakken waarmee je inderdaad overtollig gewicht kwijtraakt en tevens je gezondheid een boost geeft. 

Zet dus wat vaker (rauwe) groenten en peulvruchten en/of bonen op het menu en koop wanneer je voor granen kiest, de hele graan, zo onbewerkt mogelijk. Denk aan quinoa, amarant, zilvervliesrijst, of zelfs havervlokken in plaats van (wit) brood, pasta, chips of cruesli met drie verschillende soorten toegevoegde suiker. We eten dus niet koolhydraat-arm, maar koolhydraat-bewust. 

Food piramide

Eindelijk een goede Voedingspyramide!

Health & Food

Lees ook