Hormonen in balans

Ook last van het mopperkont-syndroom? Dit helpt!
W at maakt nou dat je soms heel blij en gelukkig bent en de hele wereld aan kunt en op een ander moment lijdt aan het mopperkont-syndroom? En waarom hebben mannen veel minder last van deze schommelingen? Hint: het heeft te maken met ons happy hormoon serotonine. Lees er alles over in dit artikel.
Jacob postuma 409826 unsplash

Als vrouwen kunnen we nog wel eens met een verkeerd been uit bed stappen, maar mannen lijken daar veel minder last van te hebben. Of als de kinderen druk om ons heen spelen, hebben we nog wel eens een korter lontje. Herken je dat misschien? Waarom hebben we soms toch zo’n last van het mopperkont-syndroom? En waarom lijkt man-lief daar veel minder last van te hebben?

Daar is gewoon een verklaring voor: mannen blijken bijna twee keer zoveel serotonine aan te maken als vrouwen. En serotonine wordt ook wel ons happy hormoon genoemd. Het is een neurotransmitter die ervoor zorgt dat het goed met je gaat, voor blije gevoelens, motivatie, wilskracht, verzadiging bij het eten en innerlijke rust. Vrouwen maken dit dus veel minder aan en dat verklaart waarom vrouwen wat eerder last hebben van angstige of zelfs wat depressieve gevoelens.

Eén snoepje of de hele zak?
Israel egio 51174 unsplash

Mannen ervaren dus ook wat betreft voeding, in het algemeen gesproken, sneller verzadiging. Dat verklaart meteen waarom zij veel gemakkelijker één dropje uit de zak kunnen pakken en daarna niet meer naar de zak omkijken. Terwijl het bij ons een hele strijd wordt, die we vaak pas staken als de zak leeg is. Wij beginnen als vrouwen dus al met een serotonine achterstand. Wie heeft dat bedacht?! Maar, als we ons ervan bewust zijn, kunnen we er in ieder geval op anticiperen. We kunnen ons lijf echt een handje helpen met de aanmaak van serotonine. Zodat we meer motivatie, wilskracht, vreugde, innerlijke rust en een groter gevoel van verzadiging kunnen ervaren.

Help je lichaam een handje
Jenn evelyn ann 112980 unsplash

We kunnen ons lichaam op verschillende manieren helpen om de aanmaak van serotonine te stimuleren.

1. Voeding
Want de bouwstoffen voor de neurotransmitters (waaronder serotonine) worden uit voeding gehaald. We hebben bijvoorbeeld koolhydraten nodig, dus doe liever geen koolhydraatarm dieet als je juist meer vreugde wilt ervaren. Haal de koolhydraten alleen wel uit de juiste voedingsmiddelen zoals groente, fruit en volkoren granen waar niet mee is geknutseld door de voedingsindustrie. De B-vitamines zijn verder heel belangrijk, vooral B6 en B12 evenals de omega-3 vetzuren als de mineralen selenium en magnesium.

2. Voldoende zon- en daglicht
Onder invloed van zonlicht stijgt je serotoninespiegel. Vandaar dat we in de winter stukken minder energie hebben en bovendien eerder geneigd zijn tot bankhangen met je beste vriend: een reep chocolade. Terwijl we in de zomer zoveel meer motivatie hebben voor dingen, zin om te bewegen en ’s avonds nog energie overhebben. Gun jezelf dus echt dagelijks wat tijd in de zon. Liefst met blote armen en benen mits het weer dat toelaat. En niet bij de eerste zonnestraal jezelf meteen dichtsmeren met zonnebrand, maar wacht daar even tien minuutjes mee, want anders maak je minder goed vitamine D aan.

3. Beweging (ook als je geen zin hebt!)
Ken je dat gevoel dat je totaal geen zin hebt om naar de sportschool te gaan, maar als je jezelf dan overwint en toch gaat, voel je je fantastisch? Je straalt weer en zit vol energie! Dat is een biochemische reactie van je lichaam. Beweging stimuleert namelijk zowel de aanmaak als het vrijkomen van serotonine. Beweging geeft je dus een dubbele beloning.

 

Tot slot nog een klein happy hormoon-shotje.
Hean prinsloo 702751 unsplash

Denk eens terug aan een positief en gelukkig moment in je leven. Lach je helemaal in een deuk met een stel vriendinnen? Een geweldige reis gemaakt? Een berg beklommen en toen genoten van het uitzicht? Wedstrijd gewonnen? Doe je ogen lekker dicht en beleef het opnieuw. Op deze manier houden we ons brein eigenlijk een beetje voor de gek, door de herbeleving gaat je lichaam weer opnieuw serotonine aanmaken.

Als we als vrouwen nu die serotonine achterstand ten opzichte van mannen niet ingehaald hebben!

Wil jij meer weten over hormonen en hoe je ze stap voor stap in balans brengt? Check dan eens het Better Health Membership waar je elke maand de informatie, inspiratie en persoonlijke support krijgt om de gelukkigste en gezondste versie van jezelf te worden.

 

Lees ook