Ken je je tweede brein al? Wat is de relatie tussen de buik (darmen) en het brein?

Er wordt steeds meer bekend over de relatie tussen je darmen en je hersenen. Hoe jij je voelt kan bepaald worden vanuit je buik en andersom. Om deze reden worden je darmen ook wel je tweede brein genoemd.
A ls de darmen ons tweede brein zijn, wat is dan de invloed van onze darmen op ons geluksgevoel?
Brain 2970173 640

Hoe zit die relatie precies? Je hersenen sturen signalen naar je buik, zoals de welbekende ‘vlinders in je buik ‘ als je verliefd bent. Ook kunnen stress, angst en depressie invloed hebben op de spijsvertering.

 

Stress en je spijsvertering

Stress zorgt ervoor dat de productie van spijsverteringsenzymen vermindert en al deze gevoelens samen zorgen dat er minder maagzuur vrijkomt, de galblaas minder goed functioneert, de intestinale bloedstroom vermindert, darmbewegingen (peristaltiek) verminderen en het immuunsysteem onderdrukt wordt. Dit heeft een belemmerende invloed op de spijsvertering en wanneer deze negatieve gevoelens aanhouden kan dit een lekkende darm (‘leaky gut’) veroorzaken die veelal onderliggend is aan auto-immuunziekten.

Laugh

Tweerichtingsverkeer

Andersom geldt dit net zo goed. Je buik kan namelijk ook signalen sturen naar je hersenen. Meer dan 90% van je lichaamseigen serotonine (het stofje waardoor jij je gelukkig voelt) wordt in je darmen gemaakt en daarom heeft de balans in je darmflora invloed op hoe goed jij in je vel zit. De darmen zijn het fundament van onze gezondheid en bepalen voor een groot gedeelte je gemoedstoestand. Als de balans in je darmen goed is, levert dit een geluksgevoel op. Is je darmgezondheid verstoord, dan kunnen gevoelens van angst en depressie optreden.

 

Een wederzijdse positieve communicatie tussen de hersenen en je buik is de sleutel tot succes voor herstel.
Darmen

Directe link

Er bestaat dus een directe link tussen de hersenen en de buik en vice versa. Als de relatie tussen de darmen en de hersenen verstoord is, dan kan dit het herstel van auto-immuunziekten in de weg staan en klachten triggeren of zelfs verergeren. Bij mensen met een auto-immuunziekte is de darmgezondheid vaak niet optimaal door een onderliggende lekkende darm. Het is daarom belangrijk om de balans in de darmflora te herstellen. Maar hoe kun je dit doen?

Everyone has a physician inside him or her; we just have to help it in its work. The natural healing force within each one of us is the greatest force in getting well - Hippocrates
Darmflora weerstandlr

Darmflora in het kort

De darmflora bestaat uit goede en slechte bacteriën. Je hebt beide nodig, maar de goede bacteriën moeten in de meerderheid zijn. Goede bacteriën kun je voeden met helende voeding om een goede balans te krijgen en te behouden. Antibiotica hebben bijvoorbeeld een negatieve invloed op deze balans, omdat ze naast alle slechte bacteriën ook de goede bacteriën doden. Probiotica hebben juist een goede invloed op je darmflora.

 

Voeding bij auto-immuunziekten

Met behulp van het auto-immuun dieet (Auto-immuunprotocol: AIP) kan de darmgezondheid verbeterd worden. Om je darmwand te helen en de darmflora te herstellen, focust het voedingspatroon van het AIP zich op het vermijden van voeding die hoog is in allergenen, voeding die ontstekingsreacties veroorzaakt en voeding die de darmen irriteert of prikkelt. Hiernaast wordt helende voeding (onder andere probiotica) aan je dieet toegevoegd. Het doel van het AIP is om het immuunsysteem te kalmeren en de darmgezondheid te verbeteren, zodat de klachten van je auto-immuunziekte verminderen of zelfs verdwijnen.

Je buikgevoel centraal
Pexels photo lopen

Het auto-immuunprotocol

Met het AIP ga je zelf op ontdekkingsreis naar het effect van helende voeding op jouw lichaam en kijk je welke voedingsmiddelen jouw darmen prikkelen en irriteren. Je gaat dus naar je buikgevoel luisteren. Naast het aanpassen van je voedingspatroon is het, zoals we hierboven hebben gezien, belangrijk om aandacht te besteden aan je gevoel van welzijn door onder andere stil te staan bij je lifestyle (voldoende slaap, goede stressmanagement en voldoende beweging). Een integrale benadering waarbij aandacht is voor je buik (darmgezondheid) en de hersenen (welbevinden) is de sleutel tot succes in je herstel. Daarnaast is niet alleen wat je eet belangrijk, maar vooral ook hoe je eet. Intermittent Fasting kan hier een perfecte aanvulling op zijn. Wist je overigens dat jouw darmen een eigen schoonmaakteam hebben?

Tips voor herstel:

Wil jij je gezondheid en geluk naar een hoger niveau tillen? Ergens volledig induiken en er het fijne van weten, zodat je het zelf goed kunt toepassen? Lees dan nu hier meer over ons Better Health Membership en ga voor meer energie en balans in je leven. 

Artikelen Health & Food

Lees ook