Zo leer je intuïtief eten

Intuïtief eten kan zorgen voor een gezond stabiel gewicht, meer balans voor het lichaam en niet meer zo met voeding bezig hoeven zijn. Dat geeft rust! Maar hoe pak je het aan?

Een gezonde relatie met ons lichaam en met voeding is niet altijd vanzelfsprekend. Better Health ambassadeur en voedings- en mental coach Milou van Aal weet als geen ander hoe het is om te strijden met haar gewicht, met eten en met haar lichaamsbeeld. Van 20 kilo afvallen, naar 10 kilo aankomen door eetbuien, naar uiteindelijk een gezond stabiel gewicht, balans en een positief lichaamsbeeld. Haar grootste leerpunten? Herken en doorbreek patronen, luister naar je lichaam en eet vanuit liefde voor jezelf. Intuïtief eten is voor haar een belangrijke tool! Maar hoe doe je dat precies? Milou deelt haar visie.

Een gezonde relatie met eten is voor mijzelf niet altijd vanzelfsprekend geweest. Jaren terug woog ik 20 kilo meer dan nu. Toen ben ik in de wereld van gezonde voeding en afvallen gedoken en viel ik zo'n 20 kilo af. Helaas ging dit ook gepaard met een obsessieve relatie met eten en met "hoe mijn lichaam eruit zou moeten zien". Ik had dan wel eindelijk een slank lichaam, maar energiek, gelukkig of zelfverzekerd was ik niet. Ik was namelijk veel te streng en mijn dagen en gedachten draaiden om eten en mijn lichaam.

Tijdens mijn tweede burn-out besefte ik mij dat dit niet was zoals ik wilde leven. Gezonde voeding zou zeker een belangrijk onderdeel moeten zijn, maar niet met zoveel moeite en stress als dat ik er destijds mee bezig was. Daarnaast wilde ik gaan eten om mijn lichaam te voeden, energie te hebben en gezond te zijn en niet meer puur met een focus op afvallen en een "ideaal" lichaam krijgen.

Dus niet het klakkeloos opvolgen van voedingsadviezen, maar deze adviezen meenemen, uitproberen en kijken wat jouw lichaam daarop te zeggen heeft. Dat is voor mij intuïtief eten.
Brooke lark jupoxxrndca unsplash

Mindset en intuïtief eten

Vanaf dat moment ben ik stapje voor stapje mijn mindset gaan aanpassen en ben ik intuïtief gaan eten. Die combinatie heeft er bij mij voor gezorgd dat ik eindelijk een gezond stabiel gewicht kreeg, ik me er goed bij voelde én er niet meer zo mee bezig hoefde te zijn. Ja, het werd echt een gewoonte en leefstijl.

Dagelijks zie ik vrouwen die wat mij betreft de essentie van gezonde voeding voorbij zijn gegaan. Ze eten aan de hand van vele regels en restricties, volgen eetschema's die iemand anders ze heeft voorgeschreven of tellen elke dag weer hun calorieën. En hoewel een goede basiskennis (zoals je op deze website heel veel kan vinden) belangrijk is, vind ik het ook belangrijk om te leren luisteren naar je eigen lichaam. Dus niet het klakkeloos opvolgen van voedingsadviezen, maar deze adviezen meenemen, uitproberen en kijken wat jouw lichaam daarop te zeggen heeft. Dat is voor mij intuïtief eten.

Toen ik meer naar mijn lichaam ging luisteren en daarop ging vertrouwen, ging ik als vanzelf voedzamer eten, minder snoepen (want daar voelt mijn lichaam zich niet goed bij) en maakte ik mij er minder druk over in mijn hoofd. Dit zie ik ook keer op keer bij mijn klanten. Er ligt dus enorm veel moois in intuïtief eten
Debby hudson 6oxfmvcghyc unsplash

Voor mij zijn er een paar kernelementen die bij intuïtief eten horen:

- Eet niet te streng en volgens regels en restricties

- Sta jezelf alles toe om te eten (wat níet hoeft te betekenen dat je ook daadwerkelijk alles eet)

- Eet wanneer je honger hebt

- Stop wanneer je vol zit

- Luister waar je lichaam behoefte aan heeft (en waar je zin in hebt)

- Eet (en beweeg) vanuit liefde voor je lichaam

Oftewel, eet niet alleen met je hoofd, maar luister naar je lichaam. Gebruik je hoofd om je lichaam te leren begrijpen en respecteren.

 

Als je vooral met je hoofd eet, dan denk je waarschijnlijk ongeveer zo:

- Ik "moet" nu een salade eten, want dat is goed

- Ik "mag" geen chocolade eten, want dat is slecht

- Zo groot "hoort" een portie te zijn, dus eet ik mijn bord leeg

 

Als je vooral intuïtief eet, dan denk je waarschijnlijk ongeveer zo:

- Ik voel nu dat ik behoefte heb aan een voedzame salade

- Ik mag ten alle tijden chocolade eten, de vraag is of en hoe vaak ik het ook echt wíl voor mijn lichaam

- Ik zit vol dus ik stop nu met eten ook al ligt er nog wat op mijn bord
 

Toen ik meer naar mijn lichaam ging luisteren en daarop ging vertrouwen, ging ik als vanzelf voedzamer eten, minder snoepen (want daar voelt mijn lichaam zich niet goed bij) en maakte ik mij er minder druk over in mijn hoofd. Dit zie ik ook keer op keer bij mijn klanten. Er ligt dus enorm veel moois in intuïtief eten.

Hoe zit dat bij jou? Eet jij vooral met je hoofd of intuïtief?


 

Dit artikel is geschreven door voedings- en mental coach Milou van Aal van www.healthinut.com. Ze helpt vrouwen naar een gezonde relatie met eten en met hun lichaam. Ze is een van onze Better Health Ambassadeurs en contributing editors, via deze link kun je alles over haar en onze andere editors lezen!


Wat ons op de Better Health redactie enorm heeft geholpen om weer naar ons lichaam te luisteren is Intermittent Fasting. Wil je er meer over weten? Bekijk dan eens onze Better Health Academy Intermittent Fasting Gids

Artikelen

Lees ook