6 gezondheidsvoordelen van pompoen

De ideale vrucht voor de post-workout voeding, stabiele bloeddruk, stralende huid en een slanke lijn!
D e oranje kanjer... Pompen, heerlijk in gerechten en ontzettend leuk als versiering tijdens Halloween. Vind je ook niet? Maar wist jij al dat pompoen ontzettend gezond is? We zouden deze heerlijke oranje kanjers niet alleen als een herfst groente moeten zien, daar zijn ze simpelweg te gezond voor! Pompoenen hebben namelijk veel gezondheidsvoordelen en zijn oranje kanjers in de strijd tegen overtollige kilo's.
Butternut 74196 640

Het is weer oktober, tijd van herfstbladeren en Halloween. En al je het mij vraagt, staat Halloween een op een met pompoenen. Pompoenen zijn er in allerlei vormen en maten. Groene, gele en oranje pompoenen, groot, klein en reusachtig. Pompoenen zijn naar mijn idee een van de meest veelzijdige vruchtgroenten (we zien het als groente, maar het is eigenlijk een vrucht). Gebruik ze daarom op zo veel mogelijk manieren zodat je kunt genieten van de gezondheidsvoordelen.   

 

Wist jij dat… 

Pompoen is dus een populaire en lekkere vrucht. Zo ver zijn we gekomen. Ze worden over de hele wereld verbouwd en gegeten en komen oorspronkelijk uit Noord- en Centraal Amerika. Een echt healthfood dat je ook lokaal kunt kopen. 

Om de een of andere reden vind ik pompoen gezellig. Kan dat? Een groente (excuus; vrucht) gezellig vinden? Ik associeer het simpelweg met feestelijke gelegenheden en een gezellige herfst (en heksenketels). En los van divers, lekker en feestelijk zijn pompoenen uiterst gezond voor ons. Er zijn misschien wel veel verschillende soorten pompoenen, ze zijn allen rijk aan vezels, vitaminen en mineralen. En ik weet zeker dat jij niet wist dat pompoen zó veel voor ons lichaam doet. 

Wist jij al dat pompoen zó veel voor ons lichaam doet?
Pumpkin seeds 1489510 640

Voel je fit met pompoen(pit) 

Laat de pompoenpitten niet liggen! Want pompoen en zijn pitjes vromen samen het perfecte "post-workout" voedsel. Hierin speelt kalium een belangrijke rol. Naast een goede bloeddruk is kalium belangrijk voor herstel na een zware workout. Kalium en magnesium voorkomen spierkrampen en vullen elektrolyten in het lichaam aan. Daarnaast is het herstellen van de vochtbalans (met behulp van kalium) extreem belangrijk na sporten. Verwerk pompoenpuree in een smoothie en gooi er ook wat pompoenpitten bij (hier zit een hoog gehalte magnesium in). De samenwerking van magnesium en kalium is precies wat jij nodig hebt. Ook krijg je lekker wat eiwitjes binnen uit de pompoenpitten, die je kunt aanvullen met een scheut yoghurt of volle amandelmelk.   

Belly 2473 640

Het ideale “weightloss” voedsel

Pompoenen bevatten veel vezels en weinig calorieën, ideaal voor de slanke lijn dus. Geen wonder dat het een geliefd ingrediënt binnen de hippe fitgirl scene is...  #pumpkinpancakeszijndebomb.

Dankzij die fijne vezels krijg je van een portie pompoen een verzadigd gevoel en kun je er weer een tijdje tegenaan. Probeer stukjes pompoen eens als vervanger van aardappelen naast je vlees of vis. Ook werkt pompoen goed als binder in soep, stamppot en ovenschotels. 

Pompoen scoort ook laag op de glycemische index. Dit betekent dat, ondanks de licht zoete smaak, pompoen het bloedsuikerspiegel niet laat pieken... Een compleet plaatje dus! Dus voortaan snacken met pompoenstrips en pompoen verwerken door de lunch. Zo kom jij vrolijk en verzadigd de dag door. Dat kan niet anders dan na zo lekker eten. En al eens aan een ontbijtsmoothie met pompoen gedacht? Een romige textuur, licht zoete smaak, een verzadigend effect en geen snaaineigingen. Joehoe, count me in voor zo'n oranje smoothie

Merk je dat jouw bloedsuikerspiegel regelmatig schommelt en dat je last heb van snaaibuien? Het Bloedsuikerbalans programma van de Better Health Academy helpt je in een goed opgebouwd 3-fasenplan op weg om makkelijk af te rekenen met je suikerverslaving. Bovendien hoef je met het complete suikervrije menuplan niet na te denken over wat je allemaal wel of niet kunt eten; dat hebben wij allemaal al voor je bedacht!
Het kan zelfs bijdragen aan het voorkomen of verminderen van kenmerken van huidveroudering.

Goed voor een stralend huidje  

Als je regelmatig pompoen eet, kan het bijdragen aan een soepele huid. Het kan zelfs bijdragen aan het voorkomen of verminderen van kenmerken van huidveroudering. Het bètacaroteen in pompoen kan helpen bij het neutraliseren van vrije radicalen. Deze indringers richtte schade aan en zijn een van de veroorzakers van (versnelde) huidveroudering. Pompoen bevat ook een grote hoeveelheid vitamine C, E en zoals genoemd A. Ook belangrijk voor een mooie, zuivere en soepele huid. 


Houd je bloeddruk onder controle

De oh zo fijne vrucht bevat, behalve de hierboven genoemde voedingsstoffen, ook kalium. Dit mineraal heeft een belangrijke rol in de regulering van de vochtbalans in het lichaam. Ook kant het de bloeddruk verlagen en in controle houden (in samenwerking met natrium en chloor). De combinatie van natrium en kalium is ook van belang voor een goede spierfunctie.   

Pumpkin seeds 1738174 640

Versterk je immuunsysteem en je ogen

Pompoen bevat, zoals hierboven genoemd, zowel vitamine C als bètacaroteen. Dit is een uitstekende combinatie voor het versterken van het immuunsysteem. Verwerk dus wat vaker pompoenpuree in je soep of smoothie tijdens winterse dagen. Of maak een ovenschotel of verwerk blokjes pompoen door je salade. Weg met de zakdoeken, kom maar op met het voedsel.

En de voordelen houden niet op. Ook vitamine A (de flespompoen meer dan oranje pompoen) is rijk aanwezig in dit superfruit. Een portie pompoen van ongeveer 200g bevat genoeg vitamine A voor een hele dag. Vitamine A is belangrijk voor onze ogen en goed zicht in het donker. Geen fan van wortels? Geen probleem dus! Verwerk pompoen puree door je ontbijtsmoothie of rooster wat plakken voor bij het diner of de lunch. Zo houd jij je ogen gezond en je zicht scherp. 

 

Boost your mood

Van schil tot pit te gebruiken! Natuurlijk is pompoen meer dan zijn vruchtvlees. Ze zijn van schil tot pit te gebruiken. Het is niet alleen eetbaar, maar de schil van een pompoen kan ook (wanneer uitgehold) functioneren als fantastische Halloween decoratie. Nog waardevoller dan de schil zijn natuurlijk de pompoenpitten. Dus gooi deze niet weg en gebruik ze. Pompoenpitten zijn namelijk uiterst voedzaam. Ze bevatten naast een grote hoeveelheid vezels het aminozuur triptofaan, wat weer belangrijk is voor de productie van serotonine. Dit is op zijn beurt weer ontzettend belangrijk voor ons humeur. En wie wil zich nou niet fantastisch voelen?

Van schil tot pit: elk deel van de pompoen is waardevol!
Pumpkin soup 2972858 640

Koken met pompoen 

De oranje- of de flespompoen, wat is jouw favoriet? De ene pompoen bevat meer zetmeel en koolhydraten dan de ander. De meest voorkomende pompoenen in Nederlandse supermarkten is de flespompoen en de Uchihi Kuri (gewone, of oranje pompoen). De flespompoen, die gekke langwerpige met zacht oranje kleur en beige schil, is romig en rijker in zetmeel dan zijn kleine broertje. De oranje pompoen is klein en donker van kleur. Je kunt van beiden de schil eten, maar verwijder wel even de gekke plekjes. Vind je de schil niet zo lekker? Kook de pompoen dan kort (een minuut of tien) en snijd dan de schil er met gemak vanaf. Scheelt werk en een paar pleisters... het is namelijk vrij gemakkelijk om uit te schieten bij het schillen van een keiharde pompoen.
 

Maar waar gebruik je een pompoen dan voor? Nou, er zijn zó ontzettend veel recepten. Ik betwijfel dat je er niet al een aantal in je repertoire hebt. Maar inspiratie is natuurlijk nooit overbodig, dus hier komt 'ie: de flespompoen is lekker in soep, stamppot en lasagne. Jazeker, lasagne! Snijd dunne plakken van de pompoen en gebruik deze in plaats van pastabladeren. Beide pompoenen zijn ideaal om re roosteren in de oven. Ook kun je met beide pompoenen heerlijke pumpkin pie maken. Ook is pompoen een ideale toevoeging aan risotto, broden, cakes en quiche. En hoe vaak gebruik jij pompoen in je ontbijt? Zelden waarschijnlijk. Probeer eens deze pompoen chiapudding, misschien wil je wel nooit meer anders. 

 

Dus.... Ga los met pompoen! Sterk aan, wordt fit, blijf slank, val af en wordt blij van pompoen! Wat kan voedsel nog meer voor je doen? Maak een feestje van oktober en vier de herfst en Halloween. Er zijn eindeloos veel mogelijkheden, van hartig tot zoet en ontbijt tot dessert. Pompoen is een gezonde bron van vitaminen, mineralen en vezels die met name in de herfst wat extra aandacht verdient. 

Health & Food

Lees ook