Top 10 tips voor een gezonde reis en vakantie

Hoe ga je gezond op reis? Hoe blijf je op vakantie in balans? Of slank en op gewicht? Hoe houd je je darmen rustig deze vakantie? Lees hier deze handige tips!
I k ga op vakantie en ik neem mee... Al aan het nadenken over de (zomer)vakantie of misschien heb je al een vakantie geboekt? Behalve kleding, baby- en kinderspullen, kampeerspullen, wandel- en/of strandspullen etc. kun je ook nadenken over wat je meeneemt op het gebied van voeding! Wat kan je meenemen voor onderweg of naar je vakantielocatie zodat je je gezonde lifestyle kan voortzetten!
Teeth 1560353 640

Wanneer ik met mijn gezin op vakantie ga (meestal met een lange vliegreis) dan kijken mijn medepassagiers en de douane vaak hun ogen uit wat er uit mijn tas tevoorschijn komt voor onderweg. Denk aan wortels, komkommer, appels, nootjes, quinoasalades, geitenyoghurt met muesli, speltwafels, dadels en gekookte eieren. Niks geen chocoladerepen, gekleurde snoepjes en zakjes chips! Ook voor tijdens een vlieg-, auto-, fiets- of treinreis kan je genoeg healthy tussendoortjes ‘preppen’. Hierdoor gaan jullie niet al op de heenweg naar je bestemming direct voor de bijl met minder gezonde snacks…knagen op worteltjes uit verveling is toch een stuk gezonder!

Fitness 332278 640

De beste tips voor gebalanceerd genieten

Vakantie is natuurlijk om te genieten, maar probeer wel een gezonde balans te vinden. Zelf probeer ik vaak een 80% gezond en 20% iets minder gezond aan te houden op vakantie of misschien wel 70% en 30%.  Als je basis goed is, kunnen jullie heerlijk genieten van een ijsje, glaasje wijn, pizza of iets anders wat jullie graag eten op vakantie. Twee ijsjes, pizza en patat op één dag is een beetje veel van het goede, maar lijkt soms als je om je heen kijkt op je vakantiebestemming helaas de normaalste zaak van de wereld. Zorg voor een goede basis met bijvoorbeeld genoeg gezonde tussendoortjes, twee van de drie maaltijden gezond op een dag of bij elke maaltijd een (flinke) portie groente.
 

En ik neem ook nog mee op vakantie…… mijn hardloopschoenen! Op vakantie kan je naast relaxen misschien ook wat aan beweging doen? Neem je sportschoenen mee, maak een flinke wandeling, ga kanoën of surfen of huur fietsen! Een heerlijke actieve afwisseling naast lekker luieren! Bewegen kan overal en niks is lekkerder dan je dan na een gezond ontbijt te beginnen met een lekkere actieve ochtend. Avondmens? Dan kijk je of je misschien ’s avonds de dag wat actiever af kan sluiten.
 

Als een gezonde lifestyle voor jullie de normaalste zaak van de wereld is en niet als een verplichting voelt dan is het makkelijker om een gezond (voeding)spatroon tijdens de vakantie vol te houden. Bedenk wat bij jullie gezin en jullie vakantie past en bekijk welke op-Food-ing tips voor vertrek, onderweg en op je vakantielocatie jullie aanspreken. 

Op-Food-ing tips: 

Voor vertrek:

• Heb je weinig tijd om je vakantie voor te bereiden? Maak alvast bakjes met powermix van te voren klaar, vries hummus en je gezonde cakejes in en haal ze de ochtend van vertrek uit de vriezer, kook alvast een dag van te voren een eitje en maak je salade klaar op de rauwkost na. Begin je travel dag in style met overnight oats die je de avond van te voren hebt klaar gemaakt. Een goed goede start is het halve werk!
• Weet je niet precies wat er op je vakantiebestemming in de supermarkt te vinden is en hebben jullie nog wat bagageruimte over? Neem een paar basics mee als basis voor gezonde maaltijden. Denk aan havermout, mais/spelt/rijstwafels, lijnzaadjes, chiazaad, rozijntjes, spelt- of kamutpasta.

 

Onderweg:

• Tips voor tussendoortjes zijn een gekookt eitje zo uit het vuistje (schillen in een zakje), wortels/tomaatjes/komkommer met hummus, bananencakejes, rijstwafels, fruit (bijvoorbeeld appels, blauwe bessen en bananen), noten, een waterflesje om bij te vullen, dadels of rozijntjes. 
•  Tips voor de lunch. Een rijkelijk gevulde salade met (pseudo)granen of een koude (spelt)pasta salade met zelfgemaakte pesto en tomaatjes. Kies voor niet te veel knoflook in de hummus of pesto (kan je vervangen door wat uienpoeder voor de ‘look’ smaak) als je medereizigers hebt. Wel zo prettig voor iedereen!
• Bye Bye flight meals! Reis je met het vliegtuig en heb je ook zo’n hekel aan het chemische vliegtuig voedsel? Zorg dat je genoeg eten in je handbagage hebt zodat de reis goed doorkomt. Wees je er dan van bewust dat je niet altijd groente en fruit het land van bestemming mag invoeren dus eet het onderweg lekker op. Al vanaf dat onze oudste dochter drie maanden oud is, gaat zij met ons mee met lange vluchten compleet met overstap. Ook in het vliegtuig zorg ik sinds zij vaste voeding krijgt voor gezonde tussendoortjes en avondeten in het vliegtuig. Het voordeel is dat er voor jonge kinderen (tot 2 jaar) vaak meer uitzonderingen gemaakt worden en je bijvoorbeeld ook vaak (geiten)yoghurt in een kleine hoeveelheid in een doorzichtig bakje mee kan nemen. Check dit wel eerst bij je vliegmaatschappij. Een stuk beter dan de gekeurde yoghurtjes die je in het vliegtuig krijgt als je een kindermaaltijd hebt besteld.
• Kies voor een leuke verpakking waar je de tussendoortjes in doet. Maak voor de kinderen een leuke lunchbox  met vakjes (bijvoorbeeld met lunchbots of Bentgo kids). Doe in elk vakje iets anders lekkers zodat het er gezellig uitziet en je kinderen op de achterbank, in de trein of het vliegtuig even bezig zijn en ontdekken wat voor lekkers gezonds er in hun bakje zit. 
• Reis je met de auto en heb je de tijd? Probeer een gezellige picknick onderweg te houden in de buitenlucht. Neem je lunchspullen mee van thuis of haal wat bij de plaatselijke supermarkt. 

 

Op je vakantieadres:

• Zit je in een hotel met een all you can eat buffet! Meestal zijn hier genoeg healthy opties. In een hotel zonder gezonde ontbijtopties, maar wel een supermarkt in de buurt? Ga als ontbijt  voor yoghurt met powermix en fruit of maak zelf overnight oats! Amandel/rijste/geiten/ kokosmelk, geprakte banaan, haver en kaneel even roeren en in de koelkast. In de ochtend strooi je er wat noten en/of zaden overheen en je hebt een gezonde start. 
• Op de camping? Stop je koelbox of koelkastje zoveel mogelijk vol met verse voedingsmiddelen en neem rijst, quinoa, kikkererwten en bonen in een glazen pot, notenpasta’s, rijst/spelt/maiswafels, noten en andere producten die healthy zijn maar niet in de koelkast hoeven mee. Leg ook een keer wat groentenspiesen op de BBQ of maak een lekkere omelet!
• Voor gezonde snacks op vakantie heb ik een recept voor gezonde bananen havermoutkoekjes die heel makkelijk te bereiden zijn. Ook handig voor de terugweg.  Je hebt alleen een oven of pan nodig. Zie het recept hieronder: easy bananen havermoutkoekjes. Heb je de luxe dat er op jouw vakantiebestemming een blender of keukenmachine en vriezer aanwezig is? Maak dan ook voor de afwisseling een keer bananenijs. Succes gegarandeerd!
• Naar het pannenkoekenhuis? Kies voor een fruitpannenkoek en laat de suiker en de stroop achterwege. De pannenkoeken zijn al zoet genoeg van zichzelf. Of ga voor een hartige variant.
• Uiteten in een restaurant? Kijk voor je kinderen verder dan de standaard kindermaaltijden op de kaart (denk aan patat met kipnuggets) en kijk ook eens bij de voor- en hoofdgerechten of deel met je (kleine) kinderen je eigen gerecht. 

Baked baking close up 310575

Easy bananen havermoutkoekjes (4-6 stuks)

Benodigdheden: 

• 1 cup havermout
• 1/2 theelepel kaneel
• een grote rijpe banaan of twee kleinere bananen
• evt 1 theelepel vanille
• ½ theelepel bakpoeder (alleen als je het in de oven klaarmaakt) en bakpapier
• Kokosolie om in te bakken (als je een pan gebruikt)
• Toppings: rozijnen, cranberries, noten, pitten, dadelstukjes of kokos. 

 

1. Verwarm de oven voor op 180 graden of verhit je koekenpan. 
2. Prak alle ingrediënten door elkaar in een kom en voeg de toppings toe die je voor handen hebt.
3. Oven: Schep met een eetlepel kleine hoeveelheden op het bakpapier en maak ronde vormpjes. Bak in 10-15 minuten gaar.
Pan: Verhit de kokosolie en schep één eetlepel beslag voor een koekje in de pan. Herhaal totdat het beslag op is. 
4. Eet de koekjes zo op of besmeer ze eerst met notenboter.

 

Tip: Maak een extra voorraad voor de terugweg. 


Marjolein Versluis is gedragswetenschapper, moeder van twee dochters, en een liefhebber van healthy foods. Vanuit een geïntegreerde benadering vanuit voeding, psychologie en lifestyle neemt ze haar gezin en Nederland stap voor stap mee voor een gezonde op-Food-ing. 
 

 

 

Health & Food

Lees ook