Gezondheidsvoordelen van havermout. Is havermout echt zo gezond?

Eet jij ook vaak havermout maar weet je eigenlijk niet eens waarom het zo gezond is? Of ben jij nog niet overgestapt op dit gezonde ontbijt? Het is een ideale bron van energie, vitaminen, mineralen én het helpt bij afvallen. Lees hier precies waarom havermout zo ontzettend goed voor je is.

Het ontbijt voor kampioenen

H avermout is niet meer weg te denken uit een gezonde leefstijl. Het wordt gezien als een ontbijt voor kampioenen en staat op het menu van menig sportschool-ganger. Waarom is het toch dat dit (eigenlijk vrij oubollige) ontbijt zo populair is geworden, en is het wel zo gezond?
Oatmeal 3171723 640

Havermout, een graan met veel voordelen 

Toegegeven, het is een graan en sommige mensen eten graag graan-vrij (Paleo), maar als je dan toch granen eet is havermout zeker een goede optie. Waarom? Lees hier waarom havermout een prima ontbijtje is:

1. Havermout is makkelijk te verteren, zeker als het overnacht geweekt wordt in amandelmelk of water. Ideaal voor een koud en fris ontbijt. 
2. Havermout is van naturen glutenvrij (bij allergie wel gecertificeerd glutenvrij kopen, anders kunnen er sporen in zitten). 
3. Havervlokken zijn volkoren granen, en dus voedzaam 
4. Havervlokken zijn een zeer goede bron van vezels 
5. Havervlokken bevatten veel antioxidanten 
6. Heb je last van een te hoog cholesterol? Dan is havermout, koud of warm, een ideaal ontbijt voor jou. Oxidatie van LDL cholesterol in de aderen is gevaarlijk. De oplosbare beta-glucan vezels in haver  kunnen het LDL-cholesterol in het bloed verlagen. 
7. Havermout is misschien wel een koolhydraatrijk ontbijt, toch kan het helpen bij het verlagen en onder controle houden van het bloedsuikerspiegel. Dit is ook weer te danken aan de beta-glucan vezels. Deze soort vezels vertragen namelijk de snelheid waarmee de maag wordt geleegd en de snelheid waarmee glucose aan het bloed wordt afgegeven. 
8. Door het vertraagd legen van de maag is havermout lekker vullend. Je zult dus minder snel honger krijgen en waarschijnlijk ook minder willen eten. Handig als je een paar kilo wilt afvallen. 
9. Jouw havermoutpap bevat een goede dosis eiwit. Er zit relatief veel eiwitten in haver vergeleken met ander graan. 
10. Havervlokken bevatten veel verschillende vitaminen en mineralen (o.a. Mangaan, fosfor, magnesium, zink, foliumzuur, vitamine B1 en B5, ijzer en koper. Een kommetje havermout lijk zo simpel, maar de voedingswaarden zijn eigenlijk vrij complex. Super dus. 
11. Last van een trage stoelgang of obstipatie? Zet havermout dan ook in de zomer op het menu, het kan verlichtend werken. Met een harde opgezette buik in bikini is niet zo fijn.     

Oats 3272113 640

Overnight oats of verwarmende porridge

Het mooiste is dat het nauwelijks werk kost om havermoutpap te bereiden, zeker als je het koud wilt eten. Maak bijvoorbeeld overnight-oats. Zet ’s avonds voor je naar bed gaat een portie havervlokken in de koelkast in een laag amandelmelk of water. Voor extra smaak kun je er vanille poeder, kaneel, een geraspte appel, kokos, bessen of een geprakte banaan doorheen roeren. Voeg voor extra eiwit chiazaadjes toe, gebruik volle amandelmelk en bestrooi het ontbijt ‘s ochtend met wat rauwe noten. Goede vetten kun je ook halen uit hennepzaadjes, deze geven ook een heerlijk nootige smaak aan je ontbijt. Toch een fan van de warme havermoutpap? Een mango kokos variant is heerlijk voor in ze zomer. Of kies voor bosbessen en kersen. Je kunt eindeloos variëren met havermout. Onthoud wel, gezond eten is alleen gezond als je gevarieerd eet. Blijf dus afwisselen met je ontbijt. 

 

Health & Food

Lees ook