Het verschil tussen sappen en smoothies?

Blenden versus juicen; wat is gezonder?
I n de oline Better Health Community krijg ik vaak de vraag: Wat is het verschil tussen een (groene) smoothie en een (groente)sap? Is een sap altijd dun en een smoothie altijd dik? Moet er zuivel in een smoothie om een smoothie te zijn? Wat is eigenlijk gezonder? Of doet het er helemaal niet toe? Sommige mensen zijn zodanig in de war dat ze aan geen van beiden beginnen. Tijd voor wat antwoorden!
Detox 1995433 640

Kan ik een sapje maken in mijn blender? Dat kan wel, maar dat is best hardcore...  En is een sap gezonder dan een smoothie? Kan ik ontbijten met een groentesapje? Is er überhaupt een verschil? Jazeker, er is een groot verschil tussen de twee soorten dranken. Naar mijn mening is de een niet zo zeer gezonder dan de ander. Ze hebben gewoon beiden een andere functie. 
 

Blenden versus juicen 

Wat gooi jij in je blender?

Wanneer je een sap maakt gebruik je een (slow)juicer, niet een citruspers. Daar kun je niet zo veel mee. Voor het maken van een smoothie gebruik je een blender. Nou, zo ver waren de meeste van ons al gekomen. Toch zijn er veel mensen in de war. Kun je geen sap in een blender maken? Een sapje uit een juicer is altijd redelijk waterig. En een smoothie kun je aanlengen en dunner maken met water. Toch is het dan geen sapje. Het grote verschil tussen sappen en smoothies is dat de laatstgenoemde een hele maaltijd is. Een vloeibare maaltijd met alle macro-nutriënten.
 
Tijdens het bereiden worden er geen elementen van elkaar gescheiden. Je gooit een banaan, een paar flinke handen spinazie of kool, een scheut (amandel/kokos)melk of wat yoghurt en wat bessen in een blender en maakt hier een smoothie van. Koolhydraten (de groenten en fruit), eiwitten (de yoghurt) en de vetten (de yoghurt of kokosmelk). Je kunt er zelfs een lepel amandelpasta aan toevoegen. Als je de hele kan leeg drinkt heb je daadwerkelijk de hele banaan, de kool, de bessen en de melk volledig geconsumeerd. Sap uit de (slow)juicer daarentegen bevat alleen groenten en wellicht een beetje fruit. En dan ook alleen een gedeelte van de groente of fruit die je gebruikt, namelijk… je raadt het al: het sap. Veel pulp wordt van het sap gescheiden en opgevangen in een bak. Verspilling? Welnee! Je hoeft het pulp natuurlijk niet weg te gooien. Deze kun je vermengen met olijfolie, suikervrije mayonaise of geprakte avocado. Dit is heerlijk als broodbeleg. Ook kun je de groentepulp door omelet verwerken of in hartige pannenkoekjes. Een blender verandert alleen de textuur van de ingrediënten die je erin gooit. Al het sap en de vezels komen in de drank terecht.  
Dus, een blender vermaalt alle ingrediënten tot een drank terwijl een juicer het sap uit de groenten en fruit haalt en deze scheidt van ‘t pulp. Je krijgt met een smoothie een maaltijd binnen en met een sapje een geconcentreerde shot voedingsstoffen.  

Juice 1271881 640

Fruitsmoothie en groentesap 

Een sap en een smoothie kunnen  beiden ontzettend gezond zijn. Mits ze met de juiste producten gemaakt worden. Mijn regel: Gebruik in een sap alleen groenten of een combinatie van groenten en een (heel) klein beetje fruit. Vermijd sapjes van fruit of smoothies die alleen uit fruit bestaan. 
Is de basis van je drank fruit (zoals mango, banaan, appel of bessen)? Kies dan altijd voor de blender en maak een smoothie. Wanneer je fruit in een blender tot een smoothie maalt krijg je ook de vezels van de vruchten binnen. Deze houden je bloedsuikerspiegel ook meer in balans. Wanneer je fruitsap uit de juicer drinkt krijg je eigenlijk alleen suikers binnen die ontzettend snel worden opgenomen in je bloed. De pulp die de juicer zo netjes scheidt van het sap zijn juist wat fruit zo gezond maken. Vruchten zijn een compleet pakketje dat je eigenlijk niet moet opdelen. Daarom raad ik aan een juicer alleen te gebruiken voor groentesappen. Voeg aan een groentesap hooguit een appeltje toe om het groentesap wat zoeter te maken. Maar dat kan ook gemakkelijk met rode bieten en wortelen. Een smoothie is dan ook geschikt als maaltijd of tussendoortje. Een sap is geschikt als tussendoortje maar het is geen maaltijd. Je kunt natuurlijk ook alleen groenten in de blender gooien, maar echt lekker is anders. De enige uitzondering (naar mijn mening) is huisgemaakt tomatensap. Erg lekker!

Waar is het goed voor?  

Het voordeel van smoothies:

Een smoothie is een makkelijke snelle maaltijd. Voedzaam en handig voor onderweg. Blenden is op een manier een steuntje in de rug van je spijsvertering. De stevige celwanden van planten worden met behulp van een blender opengebroken. Op deze manier komen de optimale hoeveelheid voedingsstoffen vrij. Het nadeel... kauwen is ontzettend belangrijk voor het vrijkomen van enzymen (deze bevinden zich in het speeksel dat vrijkomt bij kauwen). Deze enzymen zijn de natuurlijke eerste stap van onze spijsvertering. Ik hoor je al denken… Is dat blenden dan niet een beetje contraproductief? Nee hoor, het is namelijk zeer gemakkelijk op te lossen… voeg een ‘bite’ aan de smoothie toe. Zo wordt je gedwongen nog een beetje op je smoothie te kauwen. Voeg bijvoorbeeld op het laatste moment wat zonnebloem- of pompoenpitten aan de smoothie toe. Blend ze even mee zodat ze klein, maar nog niet fijn gemalen zijn. Ook hennepzaden zijn een lekkere toevoeging als je de kauwbaarheid van de smoothie omhoog wordt gekrikt. Door een flinke hand spinazie toe te voegen heb je ook gelijk een portie groente op. Voeg genoeg amandelmelk toe zodat het goed vult en je er even mee doet. En vergeet die bite niet!

Tevens zijn groen(t)e smoothie's een ideaal ontbijt voor de slanke lijn. Voor de mensen die moeite hebben met ontbijten is het ideaal. Heb je 'sochtends sterke zin in zoet? Ook perfect. Een banaantje erdoor of een gekookte biet. Een smoothie vol groenten in plaats van een broodje, plak ontbijtkoek of fruitsap kan een enorm verschil maken voor je humeur, je energie en je lijn. Drink je slank met groene smoothie's als ontbijt. 


Het voordeel van sappen: 

Groentensappen zijn ware energie, mineralen en vitamine boosters.

Groentesappen zijn een makkelijke manier om een grote hoeveelheid vitaminen en mineralen binnen te krijgen in geconcentreerde vorm. Ik zie niet veel mensen bij het ontbijt 3 wortelen, een stronk bleekselderij (niet een stengel, de hele stronk), een komkommer, 2 bieten, een halve citroen, een stuk gember en een venkel wegwerken. Dit is wat ik gemakkelijk in mijn sap kwijt kan. In sapvorm is dit echter geen probleem. Iedere ochtend begin ik met een groot glas groentesap (nou ja, grote fles) en daar doe ik rustig een uur over. Later eet ik mijn ontbijt. Een sap is namelijk geen gebalanceerde maaltijd. Toch heb ik al voor 12 uur ‘smiddags de overgrote hoeveelheid van de nodige vitaminen en mineralen uit groenten binnen gekregen. Mijn lichaam hoeft er niets voor te doen en kan de voedingsstoffen gelijk opnemen. Ideaal, zo’n groentesap.  
 

Een goede smoothie bevat veel voedingsstoffen en VET!

Een gezonde smoothie bevat veel voedingsstoffen omdat hele stukken fruit en groenten worden verwerkt tot een drank. Als je een echte gezonde smoothie maakt bevat het ook eiwitten en gezonde vetten. De eiwitten hoeven echter niet van zuivel te komen. Plantaardige melk of noten volstaan al.  

 

Green smoothie 2611407 640

Zo maak je een gezonde smoothie


Vloeistof 
Amandelmelk (of andere notenmelk) 
Kokosmelk 
Kokoswater 
Geitenmelk
Water 

Groen 
Snijbiet 
Verse spinazie Bok choy 
(baby) boerenkool 

Romig fruit 
Banaan (een halve tot 1 banaan per persoon) 
Avcodado (een kwart tot halve avocado per persoon) 

Gezonde vetten 
Hennepzaden Kokosolie Kokosrasp Amandelpasta Kokosmelk Kokosyoghurt Notenolie Lijnzaadolie Een stukje avocado Chiazaden Volvette yoghurt Optioneel: Extra fruit, zoals bessen, mango, peer, ananas etc. Zoetmiddelen zoals honing, dadels of extra banaan. Kruiden en smaakmakers zoals vanille, kaneel, limoen, citroen, gember. IJsklontjes voor een milkshake effect. 

Zo maak je een lekkere groentesap
Een lekker groentesapje maken is vrij makkelijk. Combineer altijd zoete, wat aardachtige en meer neutrale of waterhoudende groenten met elkaar. Combineer wortelen, bieten, venkel of andere zoetere groenten met broccoli, courgette en bleekselderij. Kijk uit met intense smaken zoals knoflook, kool, rapen, radijs, ui (je moet het aandurven) en kurkuma. Gebruik er niet te veel van, voor je het weet moet je het kostbare sap weg gooien. Je kunt wel altijd opbouwen natuurlijk. Gooi nooit bananen in je juicer, daar kan het apparaat niet tegen. Aubergine is niet gezond rauw, dus gebruik dat niet. Verder kun je eindeloos variëren. Ontdek wat jij lekker vind en probeer zo veel mogelijk verschillende combinaties.

Zo, begrijp jij nu wat het verschil tussen sapjes en smoothies is? Wil je snel ontbijten, ga voor een smoothie. Wil je een extra boost vitaminen en mineralen naast je ontbijt? Kies dan voor een sapje.

 

Kies een goede blender of juicer

Je hebt tegenwoordig ontzettend veel soorten blenders en juicers. Als je naar een goede, betaalbare variant op zoek bent dan is deze heel geschikt. Ik werk graag met een iets sterkere blender waar je o.a. ook meel mee kunt maken, zoals deze. Liever aan de groentesappen? Dan is een goede slowjuicer onmisbaar.

Veel blender en juice plezier! 

Health & Food

Lees ook